عزاداری حسینی از نگاه رهبری/ «نعمت عاشورا» تا رعایت پروتکل‌ ها

به گزارش رکنا، چند هفته از آغاز ماه محرم ، ستاد ملی مقابله با کرونا ، دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرد که بی‌شباهت با شیوه‌نامه‌های پارسال نبود.

با ورود به ماه محرم، برخی رسانه‌های خارجی با اهداف خاصی، اقدام به انتشار گسترده کلیپ‌های کوتاه از برخی مراسم در فضاهای سربسته کردند و قداست و اهمیت عزاداری‌ها را هدف قرار دادند.

وزیر کشور نیز روز دوم محرم به ایام عزاداری اشاره کرد و گفت: «متأسفانه گزارش‌هایی نامناسب از عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی از مراسم‌های هیات‌ها واصل شده است . »

رحمانی فضلی که بعد از نوزدهمین نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا سخن می‌گفت از دو تصمیم جدید در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهوری و گزارش‌های دستگاه‌های مختلف خبر داد و اعلام کرد، طبق پیشنهاد جدید وزارت بهداشت، مصوب شده از امشب در اماکن سربسته مراسم برگزار نشود و همچنین «دسته روی» در خیابان‌ها قطعاً ممنوع باشد.

با گذشت شش روز از ابلاغ این تصمیم، اگرچه برخی هیات‌ها به خوبی این توصیه‌ها را رعایت کردند، اما متاسفانه همچنان مجالس محدودی برپا می‌شود که ناقض دستورهای ستاد کروناست، در این وانفسای مرگ و ابتلای بیماری، سوال برانگیز شده و همچنان مورد سوءاستفاده دشمنان قرار می‌گیرد.

از آنجا که طبق سنتی قدیمی، بیشترین عزاداری‌ها و پرشورترین مراسم حسینی در ایام تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود، برآن شدیم نگاهی داشته باشیم به برخی نکات و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مجالس روضه و مصیبت خوانی و البته شیوه عملی ایشان در دو محرم کرونایی اخیر.

ایشان بارها به اهمیت اقامه عزای حسینی اشاره کرده‌اند و برخورداری شیعیان از خاطره عاشورا را «تحقیقاً یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان» دانسته‌اند و یا در فرازی دیگر فرموده‌اند: «یکی از بزرگترین نعمت‌ها، نعمت خاطره و یاد حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم و نعمت عاشورا برای جامعه شیعیِ ماست؛ ... برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداری‌های سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود. این‌که امام فرمودند «عزاداری سنّتی بکنید» به خاطر همین تقریب است. در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سر و سینه زدن و مواکب عزا و دسته‌های عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش می‌کند و بسیار خوب است. »

از نظر رهبر انقلاب ضمن دوری از برخی خرافات و حرکاتی که موجب وهن عزاداری‌هاست، اهمیت عاشورا و مراسم آن به حدی است که بارها تاکید کرده‌اند: «هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ به عاشورا و به حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) است. »

به همین دلیل است که ایشان از ابتدای دوران رهبری، همواره مراسم عزاداری حسین (ع) و نیز ایام فاطمیه را در حسینیه امام خمینی‌(ره) با حضور مردم و مسئولان برگزار کرده‌اند تا عملا اهمیت این رسم دینی را یادآور باشند؛ با همه این تاکیدات، رفتارها و سفارش‌ها، رهبری نظام دو سال است که مراسم حسینی را به‌گونه‌ای برگزار می‌کنند که حداکثر مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت گرفته باشد.

ایشان در راستای عمل به شیوه‌نامه‌ها، مراسم را منحصرا محدود کرده‌اند به حضور یک مداح و قاری و گاه یک سخنران تا ضمن پاسداشت عملی سنت‌های دینی، پیام عملی مهمی به خیل عظیم عزادارن کشور برسانند و آن، رعایت توصیه‌های بهداشتی همراه با برگزاری مراسم است.

راهکار امسال ستاد کرونا نیز مبنی بر برگزاری مراسم در فضاهای باز و عدم حرکت دسته‌ها در معابر، دقیقا با هدف حفظ هم‌زمان شعائر دینی و سلامت و جان مردم عزادار است که در ۱۸ ماه گذشته مورد هجوم ویروسی خطرناک قرار دارند.

باید توجه داشت، شان رهبری نظام نه تنها از جایگاه راهبری سیاسی و اجتماعی، بلکه به عنوان یک مرجع تقلید و شخصیت دینی نیز مطرح است که بی‌شک از بانیان و برگزارکنندگان مجالس عزا، تخصص دینی و دانشی بیشتری دارند. از این منظر نیز لازم است همه شرکت‌کنندگان در هیات‌ها و حسینیه‌ها، از مداحان و بانیان تا جمعیت میلیونی عزادار، حداکثر پیروی از رهبری دینی کشور را داشته باشند و تا حد ممکن، توصیه‌های بهداشتی را مراعات کنند.

در این شرایط که دوربین‌های تلویزیونی صهیونیستی و آمریکایی متمرکز شده‌اند بر رفتارهای عاشورایی مردم، لازم است با هوشیاری، از هرگونه بهانه دادن به آنها برای تخریب اصل اقامه عزای حسینی اجتناب کرد و جلوه‌ای از یک عمل مومنانه و عاقلانه را به نمایش گذاشت.

امید است در تاسوعا و عاشورای پیش‌رو شاهد پیروی حداکثری همه عزادارن از مشی رهبر معظم انقلاب باشیم و این اوج همه‌گیری کرونا را با تلفات و خسارات کمتری پشت سر بگذاریم.

کدخبر: 713121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟