جنگ در افغانستان تا ۸ سال آینده ادامه خواهد داشت

به گزارش رکنا، احمد خورشاید استاد روابط بین‌الملل و سیاست خارجه دانشگاه پیشاور در مورد تنش در افغانستان گفت: تنش در افغانستان در واقع تقریبا بیش از چهل سال قدمت دارد و یک جنگ مدنی و تهاجم طالبان علیه مردم افغان به حساب می‌آید، این در حالی است که افغانستان تاریخ غنی دارد و از نظر جغرافیایی در منطقه خوبی قرار گرفته است و با مرکز، غرب و جنوب آسیا در ارتباط است.

تنش در افغانستان بر همسایگان این کشور تاثیر می‌گذارد

این استاد دانشگاه در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش تنش در منطقه به دلیل تهاجمات طالبان گفت: تنش در افغانستان بر منطقه و کشورهای دیگر و همسایگان افغانستان در منطقه تاثیر می‌گذارد مانند ایران، پاکستان هند و چین. اکنون نگرانی زیادی در این کشورها وجود دارد و صلح در افغانستان عامل کلیدی برای صلح و ثبات در منطقه است.

ایران در کنار هند و آمریکا می‌تواند با طالبان مقابله کند

خورشاید در مورد خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان گفت: امنیت ملی اولویت آمریکا است. آمریکا از افغانستان خارج شد تا بر موارد دیگر تمرکز کند؛ مانند چین به طور خاص. آمریکا به این نتیجه رسید که نباید جان نظامیان و منابع مالی بیشتری را برای افغانستان اختصاص دهد و افغانستان دیگر اولویت آمریکا نیست و اکنون اولویت آمریکا چیزهای دیگری است. من در مورد آینده افغانستان نگرانم. طالبان با گروه‌هایی در پاکستان همسو است و همین عاملی است که پاکستان نتواند کمکی به صلح در افغانستان کند. اما فکر می‌کنم ایران در کنار هند و آمریکا می‌تواند با طالبان مقابله کند.

برای آمریکا کار راحتی است که ایران را راضی کند

وی در ادامه در مورد احیای برجام گفت: اختلاف‌های زیادی در مورد برجام وجود دارد. بایدن در حال تلاش برای احیای برجام است. آمریکایی‌ها خواهان قرارداد خاصی هستند. آمریکا توان خوبی برای انعقاد توافق دارد و ایران و آمریکا می‌توانند روابط خود را نرمال کنند، ایران به چین نزدیک شده است و چین در جنگ تجاری با آمریکا است. ایران و چین توافقی را امضا کردند و همین می‌تواند آمریکا را برای توافق با ایران ترغیب کند. آمریکا باید توافقی با ایران داشته باشد که ایران را خوشحال و راضی کند. به نظر من برای آمریکا کار راحتی است که ایران را راضی کند.

کدخبر: 712988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟