نمایندگان مجلس با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند

به گزارش رکنا، محمد رضا رضایی کوچی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسات امروز( یکشنبه )  کمیسیون عمران مجلس با حضور وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور؛ اظهارکرد: امروز در کمیسیون عمران میزبان دو وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و وزیر کشور بودیم. به عنوان کمیسیون تخصصی این دو وزارتخانه هر کدام دو ساعت در کمیسیون حضور یافتند و برنامه های خود را ارائه کردند. ما نیز انتظارات و توقعات خود را مطرح کرده و به مواردی از قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه که این دو وزیر باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند، اشاره داشتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی یکی از مواردی بود که در این نشست مطرح شد و خود وزیر راه نیز قبول کردند با این امر همراهی لازم را پس از تصویب در مجلس داشته باشند.

رضایی کوچی افزود : در ادامه نیز به مشکلات موجود در بحث حمل نقل هوایی، ریلی و جاده ای اشاره شد. مخصوصا اینکه در بحث درآمدهای ترانزیتی که سهم ما بسیار ناچیز است در حالی که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند گذرگاه عبور بار از چین و هند به سمت اروپا باشد اما به علت سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی سهم ما از درآمدهای ترانزیتی بسیار ناچیز است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد بحث شبکه ریلی بود که حتی محل های تولید بار نیز به شبکه ریلی متصل نبوده در حالی که قرار بود بر اساس برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد حمل بار در کشوز توسط شبکه ریلی صورت گیرد، این رقم امروز کمتر از ۱۰ درصد بوده و ما در توسعه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم. بحث حمل و نقل هوایی از دیگر مواردی بود که مطرح شد.

وی گفت :  ناوگان ما واقعا فرسوده بوده و ۵۰ درصد هواپیما ما زمین گیر شده است. بلیت ها گران، نظارت ها ضعیف و تاخیر ها بالا است. این مشکلات به ضعف در مدیریت این حوزه باز می گردد که باید اصلاح شود.

رضایی کوچی در ادامه تاکید کرد: همچنین در این جلسه به وضعیت بنادر کشور اشاره شد که ما با وجود اینکه ۵۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم اما سهم ما از اقتصاد دریا بسیار ناچیز است. به بحث فرسودگی جاده های شهری و روستایی و ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور نیز اشاره شد.برای همه این مباحث راهکار و پیشنهاد ارائه دادیم. قرار شد در جلسات بعدی با وزیر راه و شهرسازی بیشتر در این زمینه بحث کارشناسی صورت گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: از نظر ما بحث درآمدهای ترانزیتی و نقدینگی که در اختیار مردم است می تواند به سمت پروژه های عمرانی کشور هدایت شود. بحث فاینانس داخلی و استفاده از منابع بانکی و در نهایت بحث افزایش اعتبارات دولتی از مواردی است که کمیسیون عمران تاکید دارد وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی کشور در جلسه امروز این کمیسیون نیز، مطرح کرد: در خصوص وزارت کشور نیز عمدتا بحث ما در خصوص شهرداری ها بود که به اندازه دولت کارعمراتی انجام می دهند اما شرایط استخدام نیروها بسیار نامناسب است که باید شرایط بهتری حاکم شود. در بحث مدیریت بحران نیز انصافا در بحث تامین اعتبارات برای مواجه با بحران ها ضعیف عمل شده است و در بحران استانداران و فرمانداران مدیریت بحران را در دست گرفته اما اعتباری نداشته و نهایتا باید سازمان برنامه و بودجه به آن ها اعتبار دهد.

وی افزود: عملا در مدیریت بحران وزیر کشور با وجود اینکه دبیر شورای عالی مدیریت بحران است اما از حداقل اختیارات برخوردار نیست.به بحث ترافیک و حمل و نقل درون شهری و فرسودگی تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری نیز اشاره شد. قرار شد در جلسات کارشناسی آتی به این موضوعات بپردازیم. در کنار این ها بحث اعتبارات ناچیزی که در اختیار فرمانداران است نیز اشاره شد.

رضایی کوچی در پایان تصریح کرد: امروز بحث ها مفصلی با حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور در کمیسیون عمران صورت گرفت. نهایتا هر دو وزیر توانستند اعتماد اکثر اعضای کمیسیون عمران را به دست آورند و در گزارش نهایی که در صحن مجلس قرائت خواهد شد، هر دو وزیر مورد حمایت اعضای کمیسیون عمران قرار خواهند گرفت.

کدخبر: 712721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟