محسنی اژه‌ای: خبر رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است / گارد قوه قضاییه بر روی همه رسانه‌ها باز است

به گزارش رکنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عصر روز یکشنبه (۱۷ مرداد) همزمان با روز خبرنگار در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

رییس قوه قضاییه با حضور در مزار شهدای گمنام در محوطه مسجد بلال صدا و سیما، به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

گارد قوه قضاییه بر روی همه رسانه‌ها باز است

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با حضور در واحد پخش اخبار سیما، ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر، از تحریریه‌ها و استودیوهای بخش‌های مختلف خبری بازدید کرد و مدیران، سردبیران و دبیران این بخش‌ها در حضور رئیس دستگاه قضا به ارائه توضیحاتی پیرامون روند کاری بخش‌های خبری سیما پرداختند.

رییس دستگاه قضا در جمع مدیران و کارکنان واحد پخش اخبار سیما، بر تقویت ارتباطات دو سویه بین رسانه و مخاطبان تاکید کرد و گفت: گارد قوه قضاییه بر روی همه رسانه‌ها باز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سپس با حضور در خبرگزاری صداوسیما، از حوزه‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد و با تبریک روز خبرنگار، حرفه خبرنگاری را یک حرفه حساس و ظریف عنوان کرد و گفت: خبرنگار یک واسط و رابط میان جامعه و حاکمیت است که نقش موثری در انتقال صحیح اخبار و پیام‌ها دارد.

رییس قوه قضاییه با تقدیر از عملکرد رسانه ملی در زمینه آگاهی بخشی به مردم بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: صداوسیما در یک سال و نیم گذشته با ارائه اخبار دقیق، سریع و مستند در حوزه بیماری کرونا، کمک شایانی را در آگاهی بخشی به مردم، مسئولان و جامعه پزشکی کشور انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از نقش اثرگذار رسانه ملی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تقدیر کرد و گفت: همواره چنین بوده که سال‌هایی که در آن انتخابات برگزار می‌شده از حساسیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و انصافا باید گفت که صداوسیما در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال نقش خود را بخوبی در آگاه سازی افکار عمومی ایفا کرد.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز صداوسیما با جنگ پیچیده و نامتوازن امپراطوری رسانه‌ای غرب روبروست، افزود: رسانه ملی نقش بی‌بدیلی در خنثی کردن جنگ روانی دشمن دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین صداوسیما را مرجع مهم خبری و رسانه‌ای در کشور عنوان کرد و گفت: این مرجعیت را باید هم تقویت کرد و هم توسعه داد. افزایش اعتماد مردم به صداوسیما، نقش و رسالت مرجعیت خبری و رسانه‌ای را در این سازمان بیش از پیش کرده است.

رییس قوه قضاییه بر ضرورت به‌روز بودن اطلاعات و دانش خبرنگاران در حوزه‌های مختلف خبری تاکید کرد و گفت: مدتی که سخنگوی قوه قضاییه بودم رصد می‌کردم و متوجه می‌شدم که برخی از خبرنگاران که با ادبیات حقوقی آشنایی بیشتری نسبت به سایر خبرنگاران داشتند، در رساندن اصل کلام به مخاطب عملکرد بهتری داشتند و اصطلاحاً حرفه‌ای‌تر عمل می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین بر ضرورت توسعه تعامل میان مرکز رسانه قوه قضاییه و صداوسیما تاکید کرد و گفت: مرکز رسانه قوه قضاییه با همه رسانه‌ها از جمله صداوسیما ارتباط دارد و باید این ظرفیت را روز به روز تقویت کند.

رییس قوه قضاییه در ادامه، پیشگیری از کلاهبرداری، مشکلات خانوادگی و سوءاستفاده‌های اطلاعاتی دشمن را از جمله موضوعاتی دانست که همکاری مشترک بیش از پیش مرکز رسانه قوه قضاییه و صداوسیما را می‌طلبد و در همین زمینه افزود: در زمینه‌های مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی برای فعالیت مشترک مرکز رسانه قوه قضاییه و سازمان صداوسیما وجود دارد.

نام سخنگوی جدید قوه قضاییه به زودی اعلام می‌شود

رییس قوه همچنین در بازدید از حوزه‌های مختلف خبری خبرگزاری صداوسیما، به سوالات و دغدغه‌های برخی از خبرنگاران پاسخ داد و خواستار آن شد که خبرنگاران با تمام توان، کمک‌کننده قوه قضاییه در انجام ماموریت‌هایش باشند و هرجا که مشکل و مسئله‌ای را دیدند، فوراً و با دقت آن را گزارش کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از حضور آقای اسماعیلی در دولت، قرار است چه فردی سکان سخنگویی در قوه قضاییه را به عهده بگیرد، گفت: به زودی نام سخنگوی جدید قوه قضاییه را اعلام خواهیم کرد.

‌حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه پس از بازدید بخش‌های مختلف شبکه خبر، خبرگزاری صدا و سیما و تحریریه‌های پخش اخبار سیما در گفت‌وگویی ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران سراسر کشور و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و همه کسانیکه در این مسیر به شهادت رسیدند، اظهار کرد: شبکه خبر یکی از شبکه‌های قابل توجه در صدا و سیماست و مورد استفاده خیلی از اقشار مردم است و در طول روز به دفعات اخبار خوبی در رابطه با مواردی که نیازمندی جامعه به آن بستگی دارد، پخش می‌کند تا آگاهی‌های مردم را ارتقا ببخشد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه کار خبرنگاری، کار بسیار حساس و ارزشمندی است، گفت: خبرنگاران انتقادات، پیشنهادات، گرفتاری‌ها و خواسته‌های به حق مردم را منتقل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در عین حال بر لزوم بهنگام بودن خبر به عنوان یکی از ظرافت‌های کار رسانه‌ای صحه گذاشت.

باید مرکز رسانه قوه قضاییه بویژه در تعامل با رسانه ملی فعال‌تر شود

رییس قوه قضاییه با ارزیابی مطلوب از نقش خبرنگاران شبکه خبر در انعکاس رویدادهای قضایی، تصریح کرد: باید مرکز رسانه قوه قضاییه بویژه در تعامل با رسانه ملی فعال‌تر شود. این مرکز باید همکاری بیشتر و تعریف شده‌ای را با همه رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی داشته باشد؛ چراکه ظرفیت‌های خوبی در قوه قضاییه هست که رسانه‌ها می‌توانند از آن برای بالابردن آگاهی‌های مردم استفاده کنند.

وی یادآور شد: قوه قضاییه نیز باید از رسانه‌های استفاده کند و برداشت بنده این است که از همه این ظرفیت به صورت دو سویه استفاده نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مرکز رسانه قوه قضاییه دستور داد که با یک کارگروه مشترک این ظرفیت‌ها را بالا ببرند و از آن به نفع مردم استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تعریف مفهوم خبر و خبرنگاری از نگاه رئیس دستگاه قضا گفت: کار خبرنگاری، یک کار حساس، مهم، ظریف و با ارزش است که به همین میزان نیز خداوند پاداش این کار ظریف، حساس، بموقع و به هنگام را عطا می‌کند.

رییس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: خبرنگاران، رابط دو جانبه‌ای برای حکومت و مردم هستند. تا نقدها، پیشنهادات و مشکلات مردم را آن مقدار که مربوط به قوه قضاییه می‌شود، از طریق شما بصورت صحیح منتقل کنند و متقابلا زحمات و تلاش‌هایی که قضات، کارمندان و مجموعه قوه قضاییه که انجام می‌دهند را نیز بدرستی منعکس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مقدار زیادی از پرونده‌های موجود ناشی از کم اطلاعی و بی اطلاعی مردم است، گفت: از همه خبرنگاران و بخصوص صدا و سیما که امروز مرجعیت دارد، می‌خواهم که آگاهی مردم را نسبت به روش‌هایی که متخلفان، مجرمان و به خصوص کلاهبرداران استفاده می‌کنند، افزایش دهند تا از یک مسیر چند بار گزیده نشوند.

کدخبر: 711145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟