اتهام‎زنی انگلیس و آمریکا به ایران درباره حمله به کشتی صهیونیست‎ها

وزیر خارجه انگلیس مدعی است: حمله به کشتی اسرائیلی در عمان، عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است. ایران باید چنین حملاتی را متوقف کرده و در تطابق با قوانین بین‌المللی اجازه دریانوردی آزادانه را بدهد.

به گزارش رکنا ،وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در سخنانی به اتهام زنی علیه ایران درباره کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان پرداخت.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس ضمن همراهی با ادعاهایی مقام‌های رژیم صهیونیستی، ایران را پشت حمله ادعایی به کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان دانست.

به گزارش رویترز، دومینیک راب در سخنانی گفت حملاتی که منجر به کشته شدن یک انگلیسی و رومانیایی شد، غیرقانونی بوده است.

وی در ادامه بدون ارائه مدرکی مدعی شد: «ما معتقدیم که این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است».

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: «در حال رایزنی با شرکای بین‌المللی برای پاسخی هماهنگ به این حمله غیرقابل قبول هستیم».

دومینیک راب اضافه کرد: «ایران باید چنین حملاتی را متوقف کرده و در تطابق با قوانین بین‌المللی اجازه دریانوردی آزادانه را بدهد».

خبرنگار رویترز در سرزمین‌های اشغالی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت ارزیابی که انگلیس انجام داده حاکی از آن است که به احتمال زیاد ایران به کشتی «مرسر استریت» در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان حمله کرده و این حمله با یک پهپاد یا بیشتر انجام شده است.

روز جمعه یک گروه اطلاعاتی-امنیتی دریایی موسوم به «دریاد گلوبال» در گزارشی اعلام کرد، یک کشتی که با پرچم لیبریا در حال حرکت در ۲۸۰ کیلومتری بندر الدقم در دریای عمان بود، با یک هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار گرفت و احتمالا زمانی که برفراز آن پرواز می‌کرده، شراره‌های آتش بر روی کشتی ریخته است.

این گروه همچنین اعلام کرد که کشتی مِرسِر استریت برای بار دوم نیز هدف حمله قرار گرفت که باعث وقوع انفجار در عرشه کشتی شده است.

پس از انتشار خبر این اتفاق، صهیونیست‌ها از همان ابتدا بدون هیچگونه مدرکی شروع به اتهام زنی علیه ایران کردند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه در گفت‌وگو تلفنی با وزیر خارجه انگلیس گفت: «ایران نه فقط مشکل اسرائیل است بلکه صادر کننده تروریسم بوده که به تمامی ما آسیب می‌رساند».

وی همچنین با متهم کردن ایران درباره حمله به این کشتی گفت: «پاسخی سخت برای حمله به مِرسِر استریت محفوظ است».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از آن نیز در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ایران را به نقش‌آفرینی در حمله به کشتی این رژیم متهم کرد و خواستار «پاسخ بین‌المللی» به آن شد.

یائیر لاپید در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «ایران بارها تصمیم اسرائیل برای دفاع از خودش و منافعش را تضعیف کرده است.»

ارتش آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد کارشناسان مواد منفجره نیروی دریایی آمریکا معتقدند نفتکش رژیم صهیونیستی نزدیک سواحل عمان در دریای مکران هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته است.

بعد از اعلام اینکه کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان متعلق به رژیم صهیونیستی بوده، شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مِرسِر استریت، در پی حمله به آن، کشته شدند.

بر اساس گزارش منابع خبری، رژیم صهیونیستی امروز از شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه‌ای برای بررسی این حمله شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند تل‌آویو خواستار آن است که ایران را به دلیل وقوع این حمله تحت فشار بین‌المللی قرار دهد.

هنوز هیچ گروه یا کشوری مسئولیت حمله به این نفتکش را به عهده نگرفته است، اما رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ مستنداتی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است.

گفتنی است؛ پس از انگلیس، آمریکا هم ایران را به حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می گوید واشنگتن مطمئن است که ایران حمله به کشتی مرسر استریت را در شمال دریای عرب اجرا کرده است.

 

 

کدخبر: 709366 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟