سینما در دوران کرونا زخم خورده است

به گزارش رکنا،  علی رضا سرتیپی فیلمساز ایرانی در برنامه صبح پارسی اظهارداشت: حال سینما به شدت کرونایی بوده و حال خوبی ندارد. امسال به خاطر کرونا فرشته طائرپور را در روز سینما در کنارمان نداریم، او چهره های شاخص سینمای ایران بود و کمبودش در این روزها حس می شود. در زمینه واکسن کرونا برای دست اندرکاران سینما تلاش های زیادی کرد اما این ویروس به خودش وفا نکرد.

وی افزود: در حال حاضر مسئله و دغدغه اصلی در زمینه سینما سالن است. تعداد زیادی از سالن ها و مجموعه های سینمایی بسته است و آن تعداد که اکران فیلم دارند هم فروششان کفاف هزینه هایشان را نمی دهد. اکثر سالن های باز دولتی است و یا سوبسیدهای زیادی می دهند فقط برای اینکه باز باشد و اندک افرادی که می خواهند به سینما بروند مشکل نداشته باشند. چند روزی است که استقبال از گیشه ها بیشتر شده است.

فیلمساز معروف ایرانی درباره وضعیت سینماها در دوران کرونا بیان کرد: از سویی می خواهیم مردم را دعوت کنیم که به سینما بیایند و اطمینان خاطر داریم که سقف ها بلند است، تهویه فضا خوب است و فاصله گذاری اجتماعی در سالن ها رعایت می شود اما از سوی دیگر باز هم نگران حال مردم هستیم. امیدواریم با محموله های واکسن وارد شده و تسریع در روند واکسیناسیون به زودی شاهد بهبود وضعیت سینماها و فروش فیلم ها باشیم.

سرتیپی اصفهانی ادامه داد: مردم در شرایط اقتصادی بدی هستند و در حال حاضر یکی از بهترین و ارزان ترین تفریح ها سینما است که به مثابه سفری کوتاه و کم خرج برای خانواده است. دستگاه ها و امکانات سینماهای ایران مثل اروپا است و هزینه های زیادی دارد اما پول بلیط آن یک دهم خارج است اما بازهم برخی از سینماگران و هنرمندان با امید برای مردم در این مسیر مانده اند.

تحلیلگر سینما در اظهارات خود گفت: با ورود کرونا باید شیوه تولید و ارائه فیلم به مردم تغییر کند، اما در این دو سال حرکت نو و جدیدی از سینماگران ندیدیم. کرونا چندین سال سینما را به جلو برده و باید برای آن فکری کرد تا مدل جدیدی را پیاده کنیم. مردم باید راحت دسترسی به فیلم خوب داشته باشند.

سرتیپی اظهار داشت: سینمای بعد از کرونا باید فرق کند؛ مردم به راحتی سینما نخواهند آمد و روش های متفاوتی را دوست دارند باید تلاشمان را بکنیم که بتوانیم کارهای متفاوتی انجام دهیم و در زمینه ارائه تولیدات سینمایی به مردم نوآوری داشته باشیم. تهیه کنندگان  محافظه کارند و به خاطر اینکه نگران سرمایه خود هستند برای برگشت هزینه ها روش های قدیمی را دنبال و ریسک نمی کنند، البته کمک های حمایتی مثل بیمه هم به آنها نمی شود. چند عدد از فیلم هایم در سال ۹۸ هنوز به خاطر کرونا اکران نشده است علی رغم اینکه برای تولید آن ها هزینه های میلیاردی صرف شده است.

سرتیپی در پاسخ به این ادعای تحلیلگر سینمای کشور تصریح کرد: امید از جامعه منتقل می شود؛ باید مردم به نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و هنرمند امید بدهند تا آن ها هم بتوانند آثار فاخر تولید کنند.

وی بیان کرد: ما هیچ استراتژی برای فیلم ها نداریم، سالها است برنامه ریزی نداریم و تکلیف هنر سینما معلوم نیست. تمام سازمان سینما بر اثر کرونا بهم ریخته است؛ در زمینه سالن و تولید آثار سینمایی همه چیز روزمره شده است.

این فیلمساز برجسته تاکید کرد: با رفتن کرونا و آمدن دولت جدید باید تکلیفمان را با سینمای ایران مشخص کنیم، سینمای ایران باید بداند صدا و سیما چه کمکی به آن می کند. همه سوار یک قایق هستیم در یک سال گذشته وضعیت تولیدمان برای عوامل تولید خوب شده است اما خود سینما به عنوان سالن و مادر همه این ها زخم خورده است.

 

 

کدخبر: 720165 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟