آخرین وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان هرمزگان / زندگی روستاییان غرب هرمزگان زیر آوار + فیلم
حجم ویدیو: 160.28M | مدت زمان ویدیو: 00:05:58

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بامداد دیروز شاهد وقوع سه زلزله بالای 6 ریشتر به صورت متوالی در غرب استان هرمزگان بودیم و آن طور که مسئولان جمعیت هلال احمر گزارش داده اند زلزله هرمزگان تا کنون 5 کشته و 111 مصدوم برجای گذاشته است که حال 10 نفر از مصدومان وخیم است. کانون اصلی زلزله دیروز در روستای سایه خوش هرمزگان از توابع شهرستان بندر لنگه بود که البته این روستا به بندر خمیر نزدیکتر است. این روستا هم تقریبا به صورت کامل تخریب شده است و خانه هایی که تخریب نشده اند هم نیاز به بازسازی یا نوسازی دارند.

این نکته ای است که وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: در همان ساعات اولیه وقوع زلزله، اقلام امدادی و تجهیزات اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال احمر بین اهالی روستای سایه خوش و سایر روستاهای آسیب دیده زلزله هرمزگان توزیع شد؛ به نحوی که مجموعا 1521 دستگاه چادر، 727 تخته موکت و 1748 بسته اقلام غذایی 72 ساعته و یک هزار قرص نان بین روستاییان زلزله زده توزیع شده است.

زلزله زدگان هرمزگان نیازمند دریافت کمک های نقدی و غیرنقدی

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با توجه به حضور وزیر کشور و دبیرکل جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده، خوشبختانه همه اقلام امدادی توسط نیروهای هلال احمر هرمزگان به موقع به مناطق زلزله زده ارسال شد. همچنین ما شماره حساب 99999 جمعیت هلال احمر نزد بانک ملی ایران را به صورت عمومی اعلام کرده ایم و از همه هموطنان درخواست داریم که کمک های خود را به صورت نقدی به جمعیت هلال احمر برسانند تا ما بتوانیم مطابق با نیازهای هر منطقه، اقلام ضروری را به دست زلزله زدگان برسانیم.

وی درباره اقلام غیرنقدی مورد نیاز زلزله زدگان هرمزگان گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل روستاییان زلزله زده هرمزگان، وسایل سرمایشی است. همچنین با حضور وزیر محترم کشور قرار شده است که تعدادی کانکس برای اسکان موقت در اختیار این عزیزان قرار داده شود. همچنین دو چادر بزرگ گروهی نیز از سوی جمعیت هلال احمر برای روستاییان زلزله زده غرب هرمزگان برپا شده است و در آینده نزدیک شاهد استقرار کانکس ها خواهیم بودیم.

آموزش های قبلی هلال احمر به روستاییان به روند امدادرسانی کمک کرده است

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در تصاویر منتشرشده از مناطق زلزله زده، بعضا شاهد آن هستیم که خود روستاییان زلزله زده هرمزگان مشغول آواربرداری هستند و در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا نیروهای امدادی به اندازه کافی در محل حضور دارند یا خیر؟

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور در پاسخ به این سوال توضیح داد: نیروهای امدادی زیادی در مناطق زلزله زده حضور دارند، اما به هر حال خود مردم تمایل دارند که به روند آواربرداری محل زندگی خود کمک کنند. البته باید توجه داشت که جمعیت هلال احمر در سال های اخیر طرح «خانه های هلال» را با هدف افزایش تاب آوری جوامع محلی در سراسر کشور اجرایی کرده است. در این طرح به آموزش های همگانی برای مقابله با مخاطرات و کمک های اولیه پرداخته شده که خوشبختانه اثرات خوبی را در سطح کشورمان گذاشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: در همین حادثه اخیر هرمزگان نیز با توجه به اطلاعاتی که هلال احمر پیش از این در اختیار روستاییان این استان قرار داده بود، اکنون شاهد آن هستیم که روستاییان زلزله زده به خوبی پای کار هستند و برای امدادرسانی و آواربرداری به نیروهای هلال احمر و سایر نیروها کمک می کنند.

وقوع زلزله شدید در هرمزگان در یک ماه آینده بعید است

همچنین با توجه به این که به گفته کارشناسان علم زلزله شناسی، امکان وقوع زلزله های دیگر در یک ماه آینده در استان هرمزگان وجود دارد، باید پرسید که آیا تدابیر لازم برای مقابله با زلزله های آتی احتمالی در این استان اندیشیده شده است؟

سلیمی در پاسخ به این پرسش گفت: پیش بینی وقوع زلزله کار دشواری است و دور از ذهن است که در یک ماه آینده با همین شدت در هرمزگان شاهد وقوع زلزله باشیم. البته با توجه به این که مایحتاج و وسایل زندگی خانوارهای حادثه دیده، در خانه های خود آنها وجود دارد، بعضی از خانواده ها حاضر نمی شوند که در کمپ های گروهی حضور پیدا کنند. بنابراین براساس توصیه های جمعیت هلال احمر، چادرهایی به تمام خانوارها تحویل داده شده و با رعایت فاصله ایمنی در کنار هر خانه نصب شده است.

وی در پایان تصریح کرد: نیروهای هلال احمر از سه استان فارس، هرمزگان و بوشهر در مناطق زلزله زده حضور دارند و علاوه بر نیروهای هلال احمر، سایر دستگاه های امدادرسان نیز در محل حضور دارند و هر نهاد در حیطه وظایف خود مشغول امدادرسانی است.

کدخبر: 799502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟