خراسان رضوی رتبه پنجم تصادفات مرگبار کشور

به گزارش رکنا،  سالانه نزدیک به 17هزار نفر در کشور براثر تصادف ها کشته می شوند و چندین هزار نفر مصدوم می شوند و عده ای هم برای همیشه خانه نشین می شوند. گذشته از خسارت های مادی که به کشور وارد می شود، خاطرات آزار دهنده تصادف ها به راحتی از ذهن افراد پاک نمی شود، با این حال هنوز هم افرادی هستند که سرعت و سبقت غیرمجاز و دیگر تخلفات رانندگی را به نوعی زرنگی می دانند، در حالی که گاهی همین افراد مسبب تصادف هایی می شوند که به قیمت جان دیگران تمام می شود.

افزایش 10درصدی قربانیان تصادف در استان

براساس آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی ، خراسان رضوی مانند گذشته جزو 5 استان پرتلفات در حوزه تصادف های رانندگی است تا جایی که در سال گذشته هزار و 22 نفر در سراسر استان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند که 362نفر از این افراد شامل ۲۸۷مرد و ۷۵ زن در تصادف های شهر مشهد جان باخته اند.

بررسی میزان فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، با افزایش ۹.۸۹ درصدی از ۹۳۰ مورد به هزار و ۲۲ مورد رسیده است که از این میزان ۸۰۸ مورد مرد و بقیه زن بوده اند.

فارس اول، ایلام آخر

همچنین در سال گذشته استان های فارس با هزارو 389کشته، تهران با هزارو 211جان باخته و سیستان وبلوچستان با هزارو 185فوتی، دارای بیشترین کشته های تصادف های رانندگی بوده اند. در مقابل استان های ایلام با 127، چهارمحال و بختیاری و اردبیل هر کدام با 220 و کهگیلویه و بویراحمد با 227 فوتی کمترین آمار تلفات را داشتند.

در مجموع در سال گذشته 16 هزارو 778 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 15 هزارو 396 نفر بود، 9درصد افزایش را نشان می دهد که عده ای علت آن را کم شدن محدودیت های کرونایی می دانند.

مهر ماه نامهربان

بازگشایی مدارس شاید تنها علتی باشد که بتوان گفت موجب پیشی گرفتن مهر از دیگر ماه ها در تعداد قربانیان تصادف های 1400بوده است، به گونه ای که در مهر نامهربان پارسال، هزار و 621نفر در سوانح رانندگی کشور جان باختند و پس از آن مرداد با هزار و 620 کشته و بهمن با هزار و 92قربانی در رتبه های بعدی ماه های پرحادثه بوده اند.

البته بیشترین رشد تلفات نیز مربوط به فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با 66.5 درصد افزایش بوده است. مطابق آمارهای موجود در حوادث رانندگی اسفند گذشته نیز هزارو 338نفر کشته و 24هزار و 283 نفر مصدوم شدند که در تعداد تلفات با رشد 2.1 درصدی و در تعداد مصدومان با رشد 17.6 درصدی روبه رو بودیم.

محورهای درون شهری دارای بیشترین قربانیان

براساس آمار پزشکی قانونی کشور پارسال 4هزارو 147 نفر از قربانیان سوانح رانندگی در محورهای شهری دچار حادثه شده اند که همین موضوع ناکافی بودن نظارت ها در شهرها را گوشزد می کند.

همچنین 11 هزار و 605 نفر در مسیرهای برون شهری، 941 نفر در مسیرهای روستایی و 85 نفر در دیگر مسیرها جان خود را از دست داده اند.

مراجعه 317 هزار مصدوم به پزشکی قانونی

کشته شدگان تصادف ها هر چند در آمارها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، اما نباید از میزان مصدومان که هزینه های سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند غافل شد. طبق آمار پزشکی قانونی سال گذشته 317هزار و 120مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد 229هزار و 751 نفر مرد و 87 هزار و 369 نفر زن بوده اند.

تعداد مراجعات مصدومان تصادفات در سال 1400 نیز با رشد 14.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن روبه رو بوده است.

کدخبر: 781300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟