رتبه ای هشدارآمیز برای استان خراسان رضوی

به گزارش رکنا، یکی از مرگ هایی که تلخی آن برای خانواده ها دوچندان است، موضوع برق گرفتگی هاست ، مرگی داغ که کسی نمی تواند به فرد گرفتار در حادثه کمک کند. ماجرای مرگ های برقی از آنجا برای خراسان رضوی اهمیت می یابد که افزایش 30درصدی تعداد قربانیان در سال گذشته به نسبت سال قبل، رتبه چهارم کشوری را برای خراسان رضوی به همراه داشته است، رتبه ای که به نوعی زنگ هشدار را در حوزه ایمنی به صدا درمی آورد. سال 1399در خراسان رضوی براساس آماری که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، 36نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند، اما این آمار سال گذشته به 47نفر افزایش یافت. به عبارتی بیش از 30درصد افزایش یافته است.

کشته شدن 834 نفر براثر برق گرفتگی

براساس آمار منتشر شده، در سال 1400، 834نفر براثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد ند، به طوری که در سال 99 ، قربانیان برق گرفتگی 739 نفر بود و امسال 12.9 درصد افزایش یافته است. از این تعداد 756 نفر مرد و 78 نفر زن بوده اند.در این سال استان های تهران با 125نفر، خوزستان با 75 و فارس با 49 فوتی سه استان دارای بیشترین قربانیان برق گرفتگی و استان های چهارمحال و بختیاری با یک کشته، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان هرکدام با شش فوتی و قم و ایلام هر کدام با هفت جان باخته، جزو کمترین آمار قربانیان برق گرفتگی بوده اند.

فصول گرم، فصل مرگ های داغ

برق گرفتگی ها در فصل های گرم سال با توجه به استفاده از سیستم های سرمایشی، به نسبت دیگر فصل ها افزایش می یابد و بیشترین تعداد قربانیان برق گرفتگی در تابستان ها ثبت می شود. بدون شک رعایت هشدارها و نکات ایمنی برای نصب و استفاده از سیستم سرمایشی می تواند آمار برق گرفتگی و تلفات ناشی از آن را تا حدی کاهش دهد.براساس آمارهای موجود در سال 1400 نیز بیشترین تعداد تلفات برق گرفتگی در ماه های تیر و مرداد به ترتیب با 105 و 102 کشته گزارش شده است.

بیشترین آمار کشته شدگان در 11سال اخیر

یکی از نکاتی که در آمار جدید پزشکی قانونی در این حوزه وجود دارد، روند افزایشی قربانیان برق گرفتگی است به صورتی که در سال گذشته به بیشترین میزان خود در 11 سال اخیر (از سال1390 تا پایان 1400) رسیده است. همچنین با توجه به نزدیک شدن به روزهای گرم سال و راه اندازی و استفاده از وسایل سرمایشی، سازمان پزشکی قانونی با ارائه توصیه هایی از هم وطنان می خواهد حتما اصول فنی و نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری سیستم های سرمایشی و به طور کلی استفاده از وسایل برقی به کار گیرند.

ناآشنایی با اصول پیشگیری علت بیشتر حوادث

بررسی های کارشناسی انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که بیشتر حوادث در این حوزه به دلیل ناآشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و نیز بی توجهی به اصل کلی برق گرفتگی(یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین) رخ می دهد.باید توجه داشت که فیوزها، چه خودکار و چه غیر خودکار از برق گرفتگی جلوگیری نمی کنند و جریان برق بسیار اندکی ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند. به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش مؤثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.

برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است. از خشک بودن دست خود هنگام استفاده از وسایل برقی اطمینان داشته باشید، در مجموع پرهیز از هرگونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد.همچنین به یاد داشته باشید در صورتی که با برق سروکار دارید از کفش های عایق خشک استفاده کنید و مطمئن باشید که زیر پا و محدوده اطرافتان مرطوب نیست. علاوه بر این مراقب باشید هیچ قسمتی از بدنتان به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

محمدجواد ابوعطا

کدخبر: 779620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟