رییس سابق اطلاعات قزاقستان به اتهام خیانت بازداشت شد

به گزارش رکنا،  از "گلوبال نیوز" کمیته امنیت ملی قزاقستان روز شنبه از بازداشت کریم ماسیموف رییس سابق اطلاعات این کشور خبر داد.

 وی تا روز چهارشنبه هفته گذشته پس از گسترش اعتراضات خشونت آمیز در سراسر قزاقستان توسط قاسم ژومارت توکایف رییس جمهوری این کشور از سمت خود برکنار شده بود.

ماسیموف علاوه بر ریاست سازمان اطلاعات قزاقستان، دوبار به عنوان نخست وزیر این کشور ایفای نقش کرده است. وی با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان از نزدیک همکاری کرده است.  نورسلطان نظربایف به مدت سه دهه رییس جمهور قزاقستان بود و در سال ۲۰۱۹ قدرت را به توکایف سپرد.

هیچ جزئیاتی در خصوص اتهام خیانت علیه کریم ماسیموف منتشر نشده است. سرویس امنیتی قزاقستان گفته است که مقامات دیگری نیز بازداشت شده‌اند، اما نامی از آن‌ها نبرده است.

به گزارش ایرنا، قاسم ژومارت توکایف، رییس‌جمهور قزاقستان در تماس تلفنی روز شنبه با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین اعلام کرد که اوضاع کشور رو به ثبات است.

ناآرامی‌های هفته گذشته در قزاقستان با افزایش قیمت سوخت آغاز شد اما بلافاصله نورسلطان نظربایف هدف خشم عمومی قرار گرفت. به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور استعفا کرد.

قیمت سوخت در این کشور تا همین اواخر به قدری ارزان بود که اکثر مردم این کشور با تبدیل موتورهای خودروهای خود به گاز مایع سعی داشتند علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در ایاب و ذهاب هزینه‌های زندگی را نیز به راحتی مدیریت کنند، اما تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت سوخت آن‌ها را وارد یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدید کرد.

در پی ناآرامی‌های چند روز اخیر در قزاقستان و بروز بحران در امنیت ملی این کشور آسیای مرکزی،  «قاسم ژومارت توکایف» رئیس دولت قزاقستان امروز شنبه با برگزاری نشست فرماندهی عملیات در کاخ ریاست جمهوری (آکوردا) ، پس فردا دوشنبه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) را روز عزای ملی اعلام کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان در این نشست دستور داد تا به بازسازی تاسیاست اداری، اجتماعی و خدمات عمومی، زیرساخت‌های شهر آلماتی و سایر مناطق آسیب دیده در نتیجه حملات تروریستی، نهایت توجه مبذول داشته شود.

 

کدخبر: 760135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟