نجات معجزه آسا از کوهستان سرد/ 7 نفر در یک قدمی مرگ

امدادگران هلال‌احمر در دو نقطه از کشور، عملیات سختی را برای نجات جان گرفتارشدگان در ارتفاعات پشت‌سر گذاشتند. آنهایی که آخر هفته خود را در دل کوه گذراندند، اما نتوانستند بازگردند.

به گزارش رکنا، گرفتار شدند و هیچ راه نجاتی نداشتند. اما سرخپوشان هلال‌احمر در منطقه صعب‌العبور توانستند منجی این افراد شوند. پنج نفر از اعضای خانواده‌ای در دماوند و دو کوهنورد در شهرستان بهبهان، همان‌هایی هستند که ممکن بود سرما و یخ‌زدگی آنها را از پای درآورد. ولی امدادگران در ماموریتی سخت به یاری آنها شتافتند.

نخستین حادثه مربوط به شهرستان دماوند بود. اعضای خانواده‌ای که برای تفریح به دریاچه تار رفته بودند. آنها یک شب را در آن منطقه تفریحی گذراندند، ولی هنگام بازگشت چند ساعت خطرناک در دل ارتفاعات پشت‌سر گذاشتند.

حوالی ساعت ۱۷:۳۵ روز جمعه در پی گزارشات مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان تهران مبنی‌بر گرفتارشدن پنج نفر از اعضای خانواده در ارتفاعات منطقه تار بلافاصله یک تیم عملیاتی به سرپرستی رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند به محل حادثه اعزام شدند.

محمدعلی علاالدینی از نجاتگران هلال‌احمر شهرستان دماوند است که در این عملیات حضور داشت. او درباره جزئیات این ماموریت سخت گفت: «این خانواده از جمعه صبح وقتی می‌خواستند به پایین برگردند، با سردی هوا و برف مواجه شدند. آنها دو خانم میانسال، دو مرد میانسال و یک پسر جوان بودند. مشخص بود که داماد و پدرزن هستند. با یک خودرو فوتون به این منطقه رفته بودند. خودشان بومی بودند، اما نمی‌دانیم چرا در این هوا به این منطقه رفتند.

آنجا بسیار زیباست، ولی بیشتر در هوای گرم به آنجا می‌روند. البته هوا روز قبل خوب بود. این خانواده هم به خاطر هوای خوب به دریاچه رفتند و یک شب هم در آنجا اقامت داشتند. اما از صبح جمعه غافلگیر شدند.»

تماس معجزه‌آسا

هوا بسیار سرده شده بود و برف می‌بارید. این خانواده نیز در جاده خطرناک یخ‌زده گیر افتادند. جایی در دل ارتفاعات و بدون آنتن‌دهی موبایل: «هنگامی که آنها قصد بازگشت داشتند، در آن جاده گیر افتادند. آن جاده در حالت عادی نیز به خاطر باریک‌بودن، بسیار خطرناک است.

در آن هوا نیز بسیار صعب‌العبور شده بود. از طرفی در آن منطقه اصلا موبایل آنتن نمی‌دهد. این خانواده چند ساعت گرفتار بودند. تا اینکه درنهایت چند ساعت بعد به صورت اتفاقی آنتن پیدا می‌کنند و با هلال‌احمر تماس می‌گیرند.»

او ادامه داد: «بلافاصله بعد از اعلام این حادثه، من به همراه دو نجاتگر دیگر، راهی منطقه شدیم. آنجا بسیار صعب‌ العبور بود و با تجهیزات کامل رفتیم. درنهایت در این حادثه موفق شدیم با استفاده از امکانات، اعضای این خانواده گرفتارشده را پیدا کنیم. یکی از خانم‌ها دچار مشکل قند شده بود و حال خوبی نداشت.

وقتی آنها را پیدا کردیم، شب شده بود و هوا بسیار سردتر؛ آنها همگی داخل خودرو بودند و وضعیت خوبی نداشتند. با این حال، آنها را نجات دادیم. برای همین از گردشگران خواهش می‌کنیم از ورود به مناطق هویر و تار با توجه به شرایط نامساعد جوی خودداری کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.»

نجات در ارتفاعات بهبهان

دومین ماجرا نیز برای دو کوهنورد بهبهانی رخ داد. دو نفری که روز جمعه به ارتفاعات رفتند، اما موفق به بازگشت نشدند. ساعت ١٢:٢٠ ظهر روز جمعه ١٩ آذر ماه بود که این اتفاق طی تماس تلفنی به مرکز فوریت‌های پزشکی با جمعیت هلال‌احمر اطلاع داده شد. این دو کوهنورد در منطقه خاییز شهرستان بهبهان ناپدید شده بودند.

بلافاصله یک تیم عملیاتی چهار نفره هلال‌احمر به منطقه اعزام شد. عملیات سخت انجام شد و درنهایت امدادگران توانستند پس از چند ساعت ماموریت این دو نفر را نجات دهند.

حسین مرشد بهبهانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان بهبهان با اعلام خبر اجرای عملیات جست‌وجو و نجات تیم امداد کوهستان این جمعیت گفت: «با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر، عملیات نجات کوهنوردان و دسترسی به این افراد با مشکلاتی همراه بود.

با این حال، پس از انجام عملیات جست‌وجو این افراد سرانجام شناسایی شدند و موقعیت‌شان مشخص شد. درنهایت با تلاش نیروهای عملیاتی امداد و نجات کوهستان هلال‌احمر و تیم هیأت کوهنوردی شهرستان، افراد گمشده در سلامت کامل به پایین کوه منتقل و تحویل خانواده‌هایشان شدند.»

منبع: شهروند

کدخبر: 750196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟