زندگی در چادر برای زلزله دیدگان جنوب کشور

به گزارش رکنا، ترس و وحشت ناشی از این زلزله و 61 پس‌لرزه که بزرگترین آن 5 ریشتر بود و تا حدود 5 صبح دوشنبه ادامه داشت، همچنین تخریب صدها واحد مسکونی در این مناطق موجب شد تا هزاران خانواده یکشنبه شب را بیرون از خانه‌های خود در چادرهای امدادی و مسافرتی کنار سواحل خلیج فارس به صبح برسانند.

104 مصدوم و یک کشته

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد مصدومان زلزله استان هرمزگان تا صبح دوشنبه به 104 نفر رسید که بیشتر آنها به علت ترس و استرس ناشی از زلزله به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند و در حال حاضر هم ترخیص شده‌اند.

وی در ادامه افزود: از میان مصدومان 9 نفر بستری هستند که 5 نفر در اورژانس و 4 نفر در بخش همچنان تحت مراقبت‌های پزشکی هستند و یک نفر نیز همان عصر یکشنبه به علت سقوط تیر برق فوت کرده بود.

زلزله شدید با کمترین آسیب جانی

محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز به «ایران» گفت: پس از وقوع زلزله و اعزام  تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع هلال احمر مشخص شد که بیشترین آسیب‌ها مربوط به 8 روستا و بخصوص مناطق فین، روستای رضوان و کمربندی بندرعباس بوده است. البته مشاهدات ما نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی که تخریب 100 درصدی داشته‌اند خیلی زیاد نبوده و اغلب آسیب‌ها مربوط به ترک خوردگی داخل ساختمان‌ها و ریزش اجسام داخل واحدها بوده است.

وی در ادامه افزود: به جرأت می‌توان گفت که وجه تمایز این زلزله با زلزله‌هایی با این شدت، میزان کم خسارات جانی بوده و حدود 100 نفر آسیب دیده‌اند که بیشتر آنها هم ناشی از ترس بوده و از معدود زمین لرزه‌هایی بوده که تنها یک نفر جان باخته است که شاید بتوان گفت علت آن وقوع زمین لرزه در عمق 18 کیلومتری زمین بوده است.

تخریب بیش از 3 هزار واحد مسکونی

پس از وقوع زمین‌لرزه بلافاصله تیم‌های امداد و نجات هلال احمر، اورژانس و ارتش برای کمک به زلزله‌زدگان و برآورد خسارت‌ها راهی مناطق آسیب دیده شده و بر اساس آخرین آمار مشخص شد حداقل ۳ هزار واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند. این خسارت ها در منطقه فین، ذرتو و گیشان بیش از دیگر مناطق است.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر درخصوص اقلام توزیع شده و خدمات ارائه شده به زلزله‌زدگان هرمزگانی گفت: هماهنگی برای تجهیز اماکن عمومی و ورزشگاه‌ها برای اسکان اضطراری با مدیریت بحران استانداری نخستین اقدامی بود که در راستای اسکان اضطراری انجام شد. از صبح دوشنبه توزیع بسته‌های غذایی در بین آسیب دیدگان آغاز شد و توزیع این بسته‌ها نیز تداوم دارد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: چادرها و بسته‌های غذایی در گیشان غربی، آب شیرین، ذرتو بالا و پایین، چلو، گهره، قطب‌آباد، قره چاه، سرزه، رضوان، فین، رودشور، چاه کل، دره گز و بندرعباس توزیع شده است و سایر نقاطی که به بسته‌های غذایی و اسکان اضطراری نیاز دارند نیز شناسایی شده است و تمامی نیازمندی آنها در اسرع وقت تأمین خواهد شد.

همتی درخصوص اسکان اضطراری زلزله‌زدگان هرمزگانی توضیح داد: تا ظهر دوشنبه، ۱۰۴۳ چادر در میان آسیب‌دیدگان توزیع و ۲۲۲ چادر نیز در محل‌های ایمن برپا شده است تا شهروندان بتوانند در آرامش کامل روزهای آتی را سپری کنند.

تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمولان مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولانی که خود را برای اعزام به خدمت آماده کرده و برگ اعزام به خدمت در تاریخ‌های آذرماه و دی‌ماه دریافت کرده‌اند ولی به دلیل وقوع زلزله در استان هرمزگان دچار حادثه شده و امکان معرفی در تاریخ اعزام تعیین شده را ندارند، به منظور همدردی با این عزیزان و خانواده‌های آنان با مساعدت سازمان وظیفه عمومی می‌توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را تمدید کنند.لازم به ذکر است: این دسته از مشمولان می‌توانند درخواست تمدید تاریخ اعزام به خدمت خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) ثبت و پیگیری کنند.

کدخبر: 740837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟