گازگرفتگی خطری جدیست/مرگ ۱۲ نفر طی سال گذشته در فارس

اورنگ ایلامی گفت: در اثر تماس طولانی با مونوکسید کربن سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دایمی عصبی، کما و مرگ رخ می‌دهد.

به گزارش رکنا، ایلامی افزود: گاز مونو اکسید کربن بر اثر احتراق ناقص به دلیل تهویه نامناسب دودکش و نقص فنی بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها تولید می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مرگ خاموش در اثر استفاده نامناسب و ناقص سوختن بخاری‌های گازی و نفتی، زنگ خطری است تا با آغاز فصل سرما، توجه بیشتری به استفاده صحیح از وسایل گرمایشی داشته باشیم.

ایلامی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۰ نفر در فارس دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده و ۱۲ نفر نیز بر اثر شدت مسمومیت جان باخته اند، عنوان کرد: حفظ سلامت این افراد به سادگی و با اهمیت دادن به ایمنی استفاده از وسایل گازسوز، وسایل گرمایشی و وسایلی مانند نفت و گازوئیل که سوخت فسیلی در آن‌ها استفاده می‌شود، قابل پیشگیری بوده است.

او، شناخت راه‌های تولید گاز مونوکسید کربن در منازل و ساختمان‌ها و انجام اقدامات امنیتی برای پیشگیری از تولید آن را مهمترین راه کنترل و پیشگیری از مرگ‌های ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن دانست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده از وسایل گازسوز یا سوخت‌های فسیلی بدون دودکش، ضعف در دودکش وسایل گاز سوز و شومینه‌ها، معیوب بودن مشعل شوفاژ، نقص در دودکش‌ها و نشت گاز در فضا، استفاده از وسایل خوراک پزی یا پیک نیک به جایگزینی وسایل گرمایشی، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به ویژه در فضای بدون تهویه و روشن کردن طولانی اتومبیل در پارکینگ از موارد منجر به ایجاد مسمویت با این گاز خطرناک است.

ایلامی با تاکید بر اینکه نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در افراد مختلف، متفاوت است، اظهار کرد: در برخی موارد نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ در فرد ظاهر می‌شود و در اثر تماس طولانی با منوکسید کربن سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دایمی عصبی، کما و مرگ رخ می‌دهد.

او با اشاره به اینکه تماس طولانی مدت با مقادیر کم گاز مونوکسید کربن می‌تواند فرد را به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا سازد، گفت: مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان با علایمی همچون تهوع، استفراغ، اسهال همراه است و تماس طولانی مدت با گاز مونوکسیدکربن به ویژه در کودکان می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهمترین اقدامات اولیه در مسمویت با گاز مونوکسیدکربن محسوب می‌شود، گفت: درمان مسمومیت با این گاز، بستگی به شدت مسمومیت داشته و در موارد شدید نیازمند اقدامات بیمارستانی است.

او از مردم خواست تا در صورت مواجه با فرد دچار گاز گرفتگی ، پس از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

کدخبر: 736963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟