اعزام 5 بالگرد به جنگل های گلستان / سرهنگ اکبری : هیچ محدودیتی برای اعزام بالگرد به عرصه های طبیعی نداریم

دو منطقه از جنگل های گلستان از ظهر روز پنجشنبه دچار حریق شده است. منطقه یانه سر و ارتفاعات درازنوی شهرستان کردکوی عرصه هایی از جنگل های گلستان هستند که از ظهر روز پنجشنبه در آتش می سوزند. تا کنون در مجموع حدود 200 هکتار از جنگل های گلستان در حریق اخیر سوخته اند. با توجه به شدت بالای وزش باد، اطفای حریق جنگل های گلستان برای نیروهای امدادی بسیار دشوار است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها در گفت و گو با رکنا از اعزام پنج بالگرد برای اطفای حریق جنگل های گلستان خبر داد.

موافق خرید بالگرد اختصاصی نیستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از ظهر روز پنجشنبه دو منطقه از جنگل های گلستان دچار حریق شد. حریق کوچکتر در منطقه یانه سر و حریق بزرگتر در ارتفاعات درازنوی شهرستان کردکوی رخ داد. آتش سوزی در منطقه یانه سر به طور کامل اطفا شده است، اما حریق ارتفاعات درازنوی شهرستان کردکوی از دو روز پیش تا کنون همچنان ادامه داد. در مجموع این آتش سوزی ها، تا کنون حدود 200 هکتار از جنگل های گلستان سوخته اند.

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از اعزام پنج بالگرد برای اطفای حریق جنگل های درازنوی شهرستان کردکوی خبر داد و گفت: امروز پنج بالگرد شامل سه بالگرد برای آبپاشی و دو بالگرد برای پشتیبانی و انتقال نیروها و تجهیزات به منطقه دچار حریق در استان گلستان اعزام شد.

وی با تاکید بر این که این یگان به دنبال تهیه بالگرد اختصاصی نیست، عنوان کرد: بحث خرید بالگرد توسط سازمان جنگل ها از سال های گذشته مطرح بوده است، ولی ما موافق این کار نیستیم، زیرا در اختیار داشتن بالگرد احتیاج به آموزش خلبان، فراهم کردن محل فرود و تجهیزات مورد نیاز برای اورهال دارد و تمام این مسائل وقت و هزینه زیادی از سازمان جنگل ها می گیرد.

اکبری تاکید کرد: ممکن است در پنج سال آینده به سمت خرید بالگرد برویم، ولی وقتی که در حال حاضر می توانیم بدون هزینه تجهیزات و نگهداری بالگرد، خدمات پرواز را از وزارت دفاع بخریم، ترجیح می دهیم که بالگرد اختصاصی در اختیار نداشته باشیم.

29 بالگرد و 2 هواپیمای آب پاش در اختیار سازمان جنگل ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها ادامه داد: طبق تفاهم نامه ای که با وزارت دفاع امضا کرده ایم، هم اکنون 29 بالگرد و 2 هواپیمای آب پاش در اختیار یگان حفاظت سازمان جنگل ها قرار دارد که پرواز تمام این پرنده ها با دستور خود من انجام می شود و حتی مسئولان وزارت دفاع بدون هماهنگی من نمی توانند برای پرواز بالگردها یا هواپیماهایی که در اختیار ما قرار دارد، دستور بدهند.

فرمانده جنگل بانی کشور در ادامه عنوان کرد: ما اگر بتوانیم تا حد امکان با استفاده از تجهیزات زمینی، به اطفای حریق جنگل ها و مراتع بپردازیم، بالگرد اعزام نمی کنیم، زیرا این کار صرفه اقتصادی ندارد. ولی اگر هم ضرورت داشته باشد که برای اطفای حریق جنگل ها بالگرد اعزام کنیم، حتما این کار را انجام می دهیم و در این زمینه محدودیتی نداریم.  

وی با تاکید بر این که این یگان هیچ مشکلی برای اعزام بالگرد در مواقع مورد نیاز ندارد، اظهار داشت: تنها مشکل ما فرسودگی بالگردهایی است که زمان زیادی از ساخت آن می گذرد و این احتمال وجود دارد که برخی بالگردها در هنگام اجرای عملیات یا پیش از آن دچار نقص فنی شوند.

گفتنی است؛ طبق تفاهم نامه بین سازمان جنگل ها و وزارت دفاع، بالگردهای مورد نیاز برای اطفای حریق جنگل ها با صدور دستور ستاد مدیریت بحران، از سوی نهادهایی مانند وزارت دفاع، ارتش، سپاه و هلال احمر تامین می شود.

کدخبر: 723768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟