در صورت سرقت گوشی موبایل باید چه کار کنیم؟

سرقت گوشی موبایل توسط سارقان به وفور انجام می شود. با توجه به گرانی گوشی موبایل این روزها همه باید هوشیار و مراقب باشند تا سرقت گوشی موبایل برای شان رخ ندهد. بسیاری از افرادی که قربانی سرقت گوشی موبایل می شوند نمی دانند باید چه کنند تا شاید موبایل شان به آنها برگردد. مهم ترین کار پس از سرقت گوشی موبایل ردیابی گوشی است. در این مطلب می گوییم که در صورت سرقت گوشی موبایل باید چه کار کنیم؟

به گزارش رکنا، چه اقداماتی را برای ردیابی گوشی و محافظت از اطلاعات روی گوشی می توان انجام داد؟ در این مطلب اقدامات لازم بعد از سرقت گوشی موبایل و مراحل قانونی ردیابی گوشی را شرح می دهیم.

مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی بعد از سرقت

بعد از به سرقت رفتن گوشی موبایل، با توجه به نوع گوشی خود (اندورید، آیفون) از طریق یکی از دو روش زیر می توانید گوشی خود را مکان یابی و نسبت به پاک کردن اطلاعات روی گوشی از راه دور اقدام کنید. برای استفاده از این روش ها به نکات زیر توجه کنید:

۱- بعد از اینکه اطلاعات گوشی پاک شود، دیگر نمی‌توانید از این طریق موقعیت مکانی آن را پیدا کنید.

۲- برای دسترسی به اطلاعات گوشی از راه دور و مکان یابی آن باید این قابلیت را از قبل روی دستگاه خود فعال کرده باشید.

۳- استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید.

۱- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق جیمیل

برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اندروید رایج‌ترین روش استفاده از قابلیت Find my Device به معنی “دستگاهم را پیدا کن” می باشد. برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی با قابلیت “دستگاهم را پیدا کن”، شما باید از قبل یک اکانت جیمیل را به گوشی اندروید خود اضافه کرده باشید.

۲- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی از طریق اپل آیدی

زمانی که گوشی آیفون شما به سرقت می رود شما می توانید با استفاده از سرویس اختصاصی به نام Find My iPhone به معنی ” آیفون من را پیدا کن” گوشی اپل خود را مکان یابی کنید و اطلاعات شخصی خود را از روی گوشی پاک کنید.

البته از این سرویس زمانی برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی اپل خود می توانید استفاده کنید که این قابلیت را از قبل در گوشی خود فعال کرده باشید.

 لازم به ذکر است که استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، تقریبی و صرفا جهت اطلاع خودتان می باشد و از این طریق در مراجع قضایی نمی توانید اقدامی انجام دهید.

مراحل قانونی ردیابی گوشی

زمانی که گوشی موبایل شما گم شده و یا به سرقت می رود، برای ردیابی قانونی گوشی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول

ابتدا باید برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت خود نسبت به سوزاندن سیم‌کارت فعال روی گوشی اقدام کنید. به منظور سوزاندن و یا مسدود کردن سیم کارت می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام کنید.

مرحله دوم

سپس به جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی در اپراتور های مخابراتی می توانید از طریق سامانه کشوری همیاب۲۴ اقدام کنید. از این طریق علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

ردیابی در اپراتورهای مخابراتی از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی (کد IMEI) که معمولا پشت گوشی و یا کارتن آن درج شده است انجام می شود.

مرحله سوم

بعد از اعلام سرقت در سامانه کشوری همیاب۲۴ و دریافت نتیجه مثبت ردیابی از سامانه، با در دست داشتن موارد زیر به یکی از مراجع محترم قضایی مراجعه نمایید:

۱- مدرک شناسایی

۲- جعبه گوشی سرقتی و یا فاکتور خرید (به منظور اثبات مالکیت گوشی مسروقه)

۳- پرینت ردیابی مثبت از سامانه همیاب۲۴

پس از مراجعه به مرجع قضایی نسبت به طرح شکواییه و ثبت ثنا (به منظور اطلاع از وضعیت پرونده خود) اقدام کنید. سپس نامه استعلام به نمایندگی حقوقی اپراتور را از مرجع قضایی دریافت و به منظور دریافت مشخصات صاحب سیم کارت (سارق) به رابطین حقوقی اپراتور مستقر در محل سکونت خود تحویل نمایید. رابطین حقوقی به طور معمول، ظرف مدت یک هفته تا دوماه پاسخ نامه استعلام را به مرجع قضایی مربوطه ارسال می کنند.

کدخبر: 722047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟