بیانیه پایانی سی‌وپنجمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک شب گذشته (یکشنبه، ۱۴ خردادماه) در وین برگزار شد.

با توجه به تعهد مستمر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (DoC) به‌ منظور حفظ ثبات و هدایت بازار نفت برای بلندمدت همسو با رویکرد محتاطانه، فعالانه و پیشگیرانه از سوی اعضا، اعضا تصمیم گرفتند:

۱. چهارچوب توافقنامه همکاری امضاء شده در دهم دسامبر ۲۰۱۶ (شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۵) و تأیید شده در نشست‌های بعدی و در عین حال منشور همکاری اوپک و غیراوپک که دوم ژوئیه ۲۰۱۹ (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸) امضا شد، بار دیگر موردتأکید قرار گرفت.

۲. مجموع تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری از یکم ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

۳. تأکید شد کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) به دقت شرایط بازارهای جهانی نفت، مقدار تولید و سطح پایبندی اعضا به سهمیه‌های تولید نفت تعیین شده در قالب توافقنامه همکاری را با کمک کمیته فنی مشترک (JTC) و دبیرخانه اوپک زیر نظر داشته باشند. افزون بر این مقرر شد نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس هر دو ماه یکبار برگزار شود.

۴. نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هر ۶ ماه یکبار مطابق نشست‌های عادی برنامه‌ریزی شده اوپک برگزار می‌شود.

۵. تغییر زمان برگزاری نشست‌های کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) از ماهانه به هر دو ماه یک بار و دادن اختیار به این کمیته برای تشخیص درباره لزوم برگزاری نشست‌های اضافه یا درخواست برای نشست وزارتی اوپک‌پلاس با هدف بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام از دیگر تصمیم‌های امروز بود.

۶. در این نشست تأکید شد نظارت بر پایبندی کامل به سهمیه تولید باید بر اساس اطلاعات منابع ثانویه و روش‌شناسی اعمال شده برای کشورهای عضو اوپک باشد.

۷. در این نشست همچنین بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی‌ها مطابق جدول تهیه شده و در عین حال سهمیه‌های تولید کنونی تأکید شد.

۸. در پایان مقرر شد سی‌وششمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ (یکشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۲) برگزار شود.

 

کدخبر: 898200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟