برنامه هفتم توسعه متفاوت خواهد بود؟

به گزارش رکنا، برمکی رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه و بودجه گفت: برنامه ریزی تکلیف قانونی و وظیفه ذاتی سازمان برنامه بودجه، است و بنابراین وظیفه سازمان برنامه بودجه همواره مشغول تدوین برنامه ها، مقدمات و پیش نیاز های هر برنامه توسعه ای در کشور است.

وی با بیان اینکه مقدمات تدوین برنامه هفتم توسعه از مدتها قبل آغاز شده است افزود: با توجه به اینکه دوره 5 ساله برنامه ششم سال گذشته به پایان رسید از همان مقطع مقدمات و ساماندهی برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده است.

آغاز مطالعات پشتیبان برنامه هفتم توسعه از آبان 1400

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه افزود: مطالعات پشتیبان برنامه هفتم توسعه به طور رسمی و جدی از آبان 1400 با محوریت موسسه آموزشی نیاوران، سپس در مرکز آینده پژوهشی و در نهایت با تشکیل کارگروه هایی با ریاست دکتر میرکاظمی در سازمان برنامه بودجه پیگیری و برگزار شده است.

برمکی در ادامه به وظیفه امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد در تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: تدوین متن بخش نامه، پیگیری تصویب در شورای اقتصاد و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور که اخیرا ابلاغ شده با محوریت امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

وی با بیان اینکه امور اقتصاد مقاومتی دفتر فرابخشی سازمان برنامه و بودجه تلقی می شود ادامه داد: بعد از ابلاغ بخشنامه توسط رئیس جمهور 12 موضوع کلیدی در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته که یکی از این 12 مورد یعنی بهبود محیط کسب و کار به دفتر اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد تکلیف شد.

برنامه عملیاتی بهبود فضای کسب و کار در برنامه هفتم

وی تصریح کرد: مطالعات مستمر در این زمینه انجام شده و در چند هفته اخیر هماهنگی لازم با دستگاه‌‌ها، پژوهشکده های حوزه های دانشگاهی، نهادها و موسسه هایی که به نحوی از انحاء در حوزه محیط کسب و کار دخیل هستند انجام شده که در نهایت نظرات دریافت شده و بعد از جمع بندی یک برنامه عملیاتی برای این حوزه تهیه می شود.

برمکی با تاکید بر اینکه کارهای پژوهشی در حوزه بهبود کسب و کار به پایان رسیده است افزود: با استفاده از خرد جمعی متن نهایی درمورد بهبود فضای کسب کار تقدیم ستاد تدوین برنامه هفتم خواهد شد.

تدوین برنامه هفتم؛ بیش از هزار ساعت کار پژوهشی

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای تدوین برنامه هفتم قبل از فعالیت رسمی بیش از هزار ساعت کار پژوهشی انجام شده است تصریح کرد: در زمان تدوین برنامه های توسعه ای آسیب شناسی کلی از برنامه های قبلی انجام می شود و این جز لاینفک نظام برنامه ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه آسیب شناسی یک فعالیت مستمر و لاینفک در تدوین هر برنامه ای است تصریح کرد: آسیب شناسی برنامه ششم در حوزه بهبود محیط کسب و کار انجام شده که نشان می دهد در دو محور کلی ضمانت اجرایی خوبی دیده نشده و بیشتر جنبه توصیه ای پیدا کرده یعنی عنوان شده بود این کارها در محیط کسب و کار بشود ولی به این سوال پاسخ داده نشده اگر آن کار نشود چه اتفاقی میافتد؟ و دیگری وجود حوزه های مغفول بود یعنی محیط برنامه ریزی محیط پویایی است و شرایط عوض می شود که این موارد نیز در برنامه ششم دیده نشده بود مثلا دغدغه تحریم در برنامه ششم دیده نشده بود.

برنامه هفتم متفاوت از برنامه های قبلی

برمکی با بیان اینکه آسیب شناسی برنامه های توسعه ای خوراک اولیه هر فرایند برنامه ریزی است افزود: مرور تجربه های گذشته و نتایج منتج از آسیب شناسی ها، نشان می دهد نظام برنامه ریزی جامع، نظام مناسبی تلقی نشده و برجسته شدن موضوعات کلیدی در برنامه هفتم بهتر از تمرکز بر همه موضوعات کشور است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی هفتم توسعه متفاوت از دوره های قبل خواهد بود افزود: نظام برنامه ریزی که برای تدوین برنامه هفتم اتخاذ شده نظام مسئله محور است. یعنی برای نمونه اگر در کشور 100 حوزه داریم کلیدی ترین موضوعات شناسایی شده و آن موارد در اولویت قرار خواهد گرفت.

برمکی افزود: تدوین برنامه هفتم بر اساس مسئله ، هم تعریف اهداف را بهتر می کند هم انجام کار های عاجل برای موضوعات اساسی را تسریع می کند.

منبع: تسنیم

کدخبر: 849965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟