حذف کامل دامنه نوسان بورس بعید است / جزییات افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز

به گزارش رکنا ، «سیدمهدی پارچینی» روز چهارشنبه به جزییات افزایش یک درصدی دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: اواخر فروردین ماه هیات مدیره سازمان بورس تصمیم بر افزایش یک درصدی دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس به صورت فصلی گرفت و اعلام شد تا پس از بررسی و مطالعه بر روی آثار این اقدام درخصوص افزایش دوباره دامنه نوسان تصمیم گیری شود.

وی اظهار داشت: با توجه به گذشت حدود چهار ماه از آن مصوبه، اثر افزایش دامنه نوسان به ۶ درصد بررسی و گزارش آن تهیه شد که در نهایت آن گزارش در اختیار هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفت.

پارچینی خاطرنشان کرد: بر این اساس هیات مدیره سازمان بورس تصمیم به افزایش دوباره دامنه نوسان در بازار اصلی گرفت که اکنون قرار بر این است تا از دوشنبه (٧شهریور ماه) دامنه نوسان از ۶ درصد به هفت درصد افزایش یابد و دامنه نوسان در باقی بازارها همانند گذشته پنج درصد خواهد بود.

جزییات افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز گفت: هدف این است تا تغییر دامنه نوسان و تفاوت آن در تابلوهای بازار بورس و فرابورس با توجه به شرایط شرکت ها تعیین شود، بر این اساس این دو شرکت (بورس و فرابورس) از تاریخ ابلاغیه فرصت یک ماهه دارند تا پیشنهادات خود را مبنی بر بازنگری و اصلاح دستورالعمل پذیرش اعلام کنند و سپس درخصوص تغییر دامنه نوسان با توجه به شرایط شرکت های حاضر در هر تابلو تصمیم گیری شود.

وی اظهار داشت: در گام بعدی شرایط و کیفیت شرکت های هر تابلو، مبنای تصمیم گیری برای افزایش دامنه نوسان خواهد بود.

پارچینی تاکید کرد: از این رو می توان اعلام کرد پیش شرط آن این است که دستورالعمل پذیرش مورد بازنگری قرار گیرد و پس از تصویب، تصمیم گیری مجدد برای افزایش دامنه نوسان در بازار مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: هدف هیات مدیره سازمان بورس افزایش دامنه نوسان خواهد بود و امکان اینکه دامنه نوسان دوباره به پنج در صد بازگردد، بعید است مگر وقوع شرایط غیرعادی که ممکن است برای مقطعی کوتاه این مسأله رخ دهد.

حذف کامل دامنه نوسان بعید است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال حذف کامل دامنه نوسان در بازار وجود دارد یا نه گفت: دامنه نوسان در همه بورس های دنیا وجود دارد اما ممکن است به دلیل وجود برخی مکانیزم های معاملاتی دامنه نوسان بیشتری را برای بازار و معاملات خود در نظر گرفته باشند.

پارچینی اظهار داشت: اکنون سرمایه گذاران در انتظار حذف کامل دامنه نوسان نباشند زیرا این امر نیازمند پیش شرایط هایی است؛ برای مثال تا زمانی که حضور نهادهای حرفه ای در بازار تعمیق پیدا نکرده باشد و سرمایه گذاران غیرحرفه ای به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم و نهادهای مالی سوق ندهیم، شرایط برای افزایش یکباره دامنه نوسان یا حذف آن مساعد نخواهد بود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنین باید برای حذف دامنه نوسان و بهره گیری از مدل های پویا و ایستای دامنه نوسان، سامانه معاملات را متناسب سازی کنیم تا بتوان مکانیزم افزایش قابل توجه دامنه نوسان را فراهم سازیم.

منبع : ایرنا

کدخبر: 818562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟