جزئیات اختلال عرضه بنزین در برخی نقاط به دلیل سیل

به گزارش رکنا، برخی جایگاه‌های عرضه بنزین در نقاط مختلف کشور، با توقف چندساعته در ارائه بنزین مواجه شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بروز سیلاب‌های متعدد در نقاط مختلف کشور و اختلال در تردد و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌دلیل آبگرفتگی معابر، رساندن بنزین با تانکرهای نفتکش را به برخی نقاط کشور با کندی و اختلال همراه کرده که به موجب بروز این رخداد و عدم پیش‌بینی مناسب برای شرایط فعلی، از مجموع 3700 جایگاه عرضه بنزین، تعدادی کمتر از 200 جایگاه عرضه در نقاط مختلف کشور با وقفه در عرضه بنزین مواجه شده‌اند که این وقفه موقت بوده و در برخی نقاط رفع شده است.

بر اساس تماس‌های مردمی، به‌نظر می رسد این اختلال‌ها بیشتر در نقاطی است که تأمین فرآورده‌های نفتی این نقاط با تانکرهای جاده‌پیما انجام می‌شود. همچنین نقاطی از شهر تهران و شهرهای شمالی نیز دچار اختلال در عرضه چندساعته بنزین هستند.

کندی در ارسال بنزین به برخی جایگاه‌ها ناشی از سیلاب‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل اصلی این کندی و اختلال در تأمین بنزین، بروز سیلاب و آثار بعدی ناشی از آن در کندی ترددهای جاده‌ای شهری و بین‌شهری است. اگرچه عرضه بنزین فقط در کمتر از 10 درصد جایگاه‌ها با مشکل مواجه شده، اما جای نگرانی برای بازگشت روند تأمین بنزین به وضعیت 24 ساعته و بدون وقفه در همین تعداد جایگاه هم وجود ندارد.

به طور معمول، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باید پیش بینی لازم برای تامین سوخت مناطقی که به انبارهای اصلی دور هستند را داشته باشد و در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل و زلزله، این شرکت مسئولیت دوچندانی در اطمینان از پربودن انبارهای فرعی و برنامه‌ریزی برای تأمین بدون وقفه سوخـت‌رسانی به جایگاه‌های عرضه  دارد تا در صورت بسته شدن برخی مسیرهای مواصلاتی، تأمین بدون وقفه بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی ادامه یابد.

اختلال ناشی از بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق بوده که سریعا رفع شده‌اند

اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: جایگاههای سوخت پیش بینی بحران دارند و موجودی مخازن جایگاهها حتی در صورت تاخیر در ارسال فراورده حداقل 24 ساعت جوابگوی مردم است.

وی افزود: به دلیل بارشهای سیل آسا در چند استان و مسدود شدن راههای ارتباطی امکان ارسال فر‌آورده به جایگاهها طبیعتا سخت شده بود و در برخی مناطق به دلیل تقاضای بالای ناشی از بروز بحران مشکلاتی در عرضه بوده است که سریعا حل شده و در جایگاههای مناطق سیل زده با پیش بینی جایگاهداران و افزایش موجودی مخازنشان مشکل خاصی به وجود نیامده است.

جایگاه‌های عرضه سوخت در سیلاب‌های اخیر آسیب جدی ندیده‌اند

وی ادامه داد: گزارشهای واصله تاکنون حاکی از این‌است که جایگاهها آسیب جدی ندیده اند و مشکلات طبیعی مقطعی و ساعتی حل و فصل شده به طوریکه با تلاش مسئولین جایگاهها، کارکنان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و استانداران و ادارات ذیربط اوضاع در امر سوخت رسانی تحت کنترل است و  روال عادی توزیع سوخت جریان دارد و ارائه سوخت به خودروهای امدادی و انتظامی در اولویت است.

رئیس صنف جایگاهداران کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون در هر ساعت اوضاع را رصد می‌کنیم و پاسخگوی انتقادات و مشکلات اعلام شده از سوی مردم و رسانه ها هستیم، به دلیل قابل پیش بینی بودن سیل در استانها تدابیر ویژه ای برای کمتر کردن آسیبهای احتمالی در حوزه سوخت رسانی انجام شده و جایگاهداران مانند همیشه ایثارگرانه در حال ارائه خدمات شبانه روزی هستند.

منبع: تسنیم

کدخبر: 809328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟