سال آینده به مرز خودکفایی در تولید گندم می رسیم

به گزارش رکنا، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش آغاز سال زراعی 1401-1402، اظهار داشت: در سال جاری طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور در سطحی بالغ بر 5.2 میلیون هکتار با همراهی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار می شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح 40 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است اما با توجه به اهمیت تامین غذایی برای کشور این میزان مبلغ در سال اول اجرای خود برگشت خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای این طرح اتفاق بزرگی برای کشور خواهد بود ومنجر به تامین امنیت غذایی می شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در کشور ما تنها 8 درصد تولیدات کشاورزی در بخش دیم انجام می شود در حالی که این رقم در دنیا 60 تا 70 درصد است که ما از این بخش غافل بوده ایم.

وی اظهار داشت: برای توسعه دیم زارهای کشور اول قرار بود که شاهد افزایش 2.4 میلیون هکتاری باشیم که 1.2 میلیون هکتار خارج از برنامه و به  صورت داوطلبانه افزایش یافت که امروز شاهد جهش تولید 5 میلیون هکتار کشاورزی دیم در کشور هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: میانگین تولید در سطح دیم زارهای کشورمان 300 تا 500 کیلو گرم در هکتار است که بنا داریم با استفاده از بحث های مناسب ان ها افزایش دهیم.

*خواسته امام درباره توسعه تولید در دیم زارهای کشور بعد از 36 سال اجرا می شود

ساداتی نژاد اظهار داشت: امام خمینی (ره) در سالهای 64 و 65 به اهمیت تولید در دیم زارهای کشورتاکید داشتند اما بعد از گذشت 36 سال امروز این طرح اجرا خواهدشد.

وی در ادامه صحبتهای خود با خطاب قرار دادن مخبر معاون اول رئیس جمهور، گفت: ظرفیت های بالای در بحث شیلاتی کشور داریم که نتوانستیم از آن استفاده کنیم. 5 هزارو 700 کیلومتر ساحل در کشور وجود دارد که می توان از ان برای جهش تولید در بخش شیلات استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: درصورتی که ما تولید میگو حتی یک کیلوگرم از این محصول روی زمین باقی نمی ماند و برای صادرات همه آنها مشتری وجود دارد به طوری که اکنون چین مشتری اصلی میگوی ایران است.

ساداتی نژاد با اشاره به دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در کشور گفت: در کنار طرح مردمی سازی یارانه ها و جنگ اوکراین و روسیه به هیچ عنوان کمبودی بابت تامین مواد غذایی نداریم اما در ارتباط با مشکلات موجود نتوانستیم آن را به خوبی در رسانه ها توضیح دهیم.

وی افزود: درحال حاضر کشورهای مختلفی با مشکل سهمیه بندی برای واردات مواد غذایی مواجه هستند اما ایران با مازاد تولید وتامین این محصولات مواجه است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: قیمت مواد غذایی به شکل سرسام آوری در بازارهای جهانی افزایش یافته است که ما نیز در داخل کشور سعی می کنیم بر این مشکل فائق آییم.

* سازمان برنامه و بودجه مطالبات کشاورزان را به موقع بپردازد

عارف نوروزی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام( ره) امروز هم در همایش آغاز سال زراعی 1401_1402 _ طرح جهش تولید در دیم زارها اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام در راه بازکردن امور در کشور فعالیت دارد و به دستگاه های مختلف کمک می‌کند به طوری که اکنون در حوزه های تامین غذایی امنیت غذایی و دارویی، اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی ارزی و خودکفایی مسئولیت دارد.

وی افزود: در صورتی که هر مسئولی به وظایف خود عمل کند گره ها باز می‌شود و مسئولان نباید خود منتقد باشد. وقتی خرید گندم داخلی را جایگزین گندم وارداتی میکنیم در واقع فعالیت کشاورزی اقتصادی می‌شود و زمین های رها شده احیا میشود و مهاجرت معکوس در روستا ها شکل می‌گیرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد:  از سال 1326 دو سوم روستا ها به شهر تبدیل یا خالی از سکنه شده اند برای مهاجرت معکوس باید فعالیت کشاورزی اقتصادی شود که امروز نیز اقتصادی شده است؛ سازمان برنامه و بودجه نسبت به این امر باید حساسیت بیشتری داشته باشد تا پول کشاورزان به موقع پرداخت شود.

نوروزی گفت: پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث می‌شود که پابه‌پای مسئولان برای افزایش تولید تلاش کنند.

وی تصریح کرد:  در بخش آبزیان نیز باید توسعه ایجاد شود که نیازمند حمایت های بیشتر است.

کدخبر: 807773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟