توافق ایران و روسیه برای انجام پروژه مشترک کشتی‌ سازی

به گزارش رکنا، به نقل از شبکه خبری تلسور، ایران و روسیه برای ایجاد شرکت مشترک کشتی سازی در منطقه دریای خزر به توافق اولیه دست یافتند.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدارهایی که در چارچوب بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF) در روسیه برگزار شد، یک تفاهم نامه همکاری در زمینه کشتی سازی را با مقامات روسیه امضا کرد.

در این گزارش آمده است: طرف روسی متعهد شده است که به طرف ایرانی در ساخت کشتی به طور مشترک و همچنین تامین کشتی‌های مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

همچنین ایران و روسیه به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن شرکت‌های ایرانی قطعات خود را به کارخانه های کشتی‌سازی در روسیه عرضه خواهند کرد.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که توافق‌های صورت گرفته در راستای تفاهم گسترده‌تر بین تهران و مسکو برای افزایش روابط تجاری خود در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) است. این کریدور گذرگاه مهمی است که مراکز تجاری منطقه را به هم متصل می‌کند.

در این متن آمده است: حمایت لجستیکی روسیه از ناوگان کشتی‌های تجاری ایران به طرح‌هایی برای افزایش رفت آمد کشتی‌ها در امتداد کریدور شمال-جنوبی کمک خواهد کرد.

در همین راستا، مقامات ایرانی طی روزهای اخیر اعلام کردند که اولین ترانزیت آزمایشی یک محموله باری بین روسیه و هند را از طریق این کریدور انجام داده‌اند.

این توافقات در حالی صورت می گیرد که هر دو کشور ایران و روسیه با تحریم های شدید آمریکا و متحدانش مواجه هستند.

ایران از زمانی که واشنگتن به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای در سال 2018 خارج شد، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و در مورد روسیه نیز تحریم‌ها پس از عملیات نظامی این کشور در اوکراین افزایش یافت.

منبع : تسنیم

کدخبر: 793972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟