صنعت پتروشیمی کشور از پلیمر، اوره تا متانول چقدر ارزآوری دارد؟

به گزارش رکنا، واشنگتن در روز پنجشنبه، بیست و ششم خرداد ماه، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، این کشور دو شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران را تحریم کرده است و طبق اعلام اسپوتنیک، این افراد دارای تابعیت‌های چینی و هندی هستند و شرکت‌های هدف تحریم‌های امروز آمریکا نیز شرکت‌های نفتی هستند.

گفته می‌شود این دو شهروند هند و چین به دلیل ارتباط با شرکت نفت ایران «تریلیانس پتروشیمی» (Triliance Petrochemical) که از پیش تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، تحریم شده‌اند.

از جمله شرکت‌های نفتی ایران که امروز از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، می‌توان به پتروشیمی فن‌آوران (Fanavaran Petrochemical)، پتروشیمی خارگ (Kharg Petrochemical)، پتروشیمی مارون (Marun Petrochemical) و همچنین چهار شرکت نفتی از امارات و دو شرکت از هنگ کنگ اشاره کرد.

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی، در خصوص تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا گفت: صنعت پتروشیی ما سه کالای عمده صادراتی دارد که عبارتند از پلیمر، اوره و متانول که ۱۰ میلیارد دلار از صادرات کشور را تشکیل می‌دهند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت: ما حدود ۸ میلیون تن متانول صادر می‌کنیم و مصرف داخل متانول ما بسیار ناچیز است؛ سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از محل صادرات متانول درآمد ارزی داشتیم ضمن اینکه ظرفیت افزایش تولید در صنعت متانول بسیار بالا است و از آنجا که در سال‌های تحریم امکان افزایش ظرفیت سایر صنایع را نداشتیم مرتبا صنعت متانول را توسعه دادیم و در حال حاضر سه عدد از بزرگترین واحدهای تولید متانول کشور در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که عبارتند از زاگرس، فن آوران و خارگ که بخشی از ظرفیت صنعت متانول کشور را در اختیار دارند.

وی در ادامه افزود: اما نه تنها این سه تحریم شده‌اند بلکه شرکت‌های خریدار اینها نیز تحریم شده‌اند و شرکت‌های چینی و شرکت‌های حوزه حمل و نقل هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و کل زنجیزه شناسایی و تحریم شده‌است و قطعا برای شرکت‌ها ایجاد یک زنجیره ارزش و لجستیک و تامین بازار و کشتی، کار آسانی نخواهد بود و این شرکت‌ها بازاری در داخل ندارند و تنها ناچار به صادرات‌اند.

وضعیت بازار متانول کشور خوب نیست

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر صنعت متانول کشور در وضعیت خوبی نیست؛ گفت: در حدود ۲۵۳ درصد قیمت برق، گاز و بخار و سایر امکانات جانبی این صنایع افزایش یافته است و در بازارهای جهانی چین امسال دوباره گرفتار کرونا شده است و پس از آنکه شانگهای برای مدت‌ها تعطیل بوده است نوبت به پکن رسیده است و باعث شده است که در بازارهای جهانی تقاضا کاهش پیدا کند و بسیاری از کشتی‌ها ماه‌ها در چین و در بندر شانگهای گرفتار شوند و امکان تخلیه نداشته باشند ضمن اینکه پیدا کردن کشتی این روزها کار بسیار دشواری شده است.

چشم خیره آمریکا به دنبال بازار متانول کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه روس ها نیز این روزها به بازار اضافه شده‌اند و به دنبال استفاده از کشتی ها برای صادرات محصولات خود هستند؛ گفت: از طرف دیگر آمریکا نیز به جمع صادرکنندگان متانول اضافه شده است و یکی از اهداف این کشور این است که ما را از بازار جهانی متانول خارج کند و ده میلیون تن متانول مازاد خود را روانه بازار و شرق آسیا کند چراکه عمده خریداران متانول دنیا در حال حاضر چین، کره جنوبی و تایوان هستند.

حسینی در ادامه گفت:‌ ما ۱۰ درصد از بازار متانول جهانی را در اختیار داشتیم و پیش‌بینی ها حاکی از آن است که از ۱۷ میلیون تن به ظرفیت تولید ۲۳ میلیون تن خواهیم رسید.

وی در ادامه گفت: مدیران صنعت پتروشیمی از چند جهت تحت فشار هستند؛ از یک طرف قیمت گاز آنها افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر قیمت برق و یوتیلیتی آنها افزایش پیدا کرده است و آمریکا، عربستان و قطر به این بازار آمده‌اند و رقبای ما شده اند و حال تحریم ها قوز بالای قوز شده است و میتواند عرضه کشور را کاهش دهد و در تولید این واحدها وقفه ایجاد کند.

مسئله تحریم‌ها باید برطرف شود

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به این موضوع که شاید اشتباه بوده‌است که تمرکز خود را بر روی یک صنعت گذاریم و سهم خود را در آن صنعت افزایش دهیم و صنایع پایین دستی را توسعه ندهیم؛ گفت: ما نباید تمام نگاهمان به صادرات باشد و باید زنجیره‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم که البته در شرایط تحریم و کمبود منابع مالی به نظر نمی‌آید این کار شدنی باشد و باید فکر اساسی شود و آن هم این است که مسئله تحریم‌ها بر طرف شود و واحدهای بزرگ کشور که تعداد کارگر زیادی دارند و اشتغال زیادی دارند و ارزآوری کشور را بر عهده دارند در این شرایط با وقفه تولید بازار مواجه نشوند.

منبع: قرن نو

کدخبر: 793538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟