قیمت نفت امروز جمعه 30 اردیبهشت ماه 1401

به گزارش رکنا اقتصادی به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه کمتر از یک درصد کاهش داشت. نگرانی در مورد رشد ضعیف اقتصادی، افزایش تقاضا در چین به‌دنبال برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی در این کشور را جبران کرده‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 93 سنت معادل 0.83 درصد کاهش به 111 دلار را 11 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 23 سنت کاهش معادل 10 درصد، 110 دلار و 98 سنت معامله می‌شود.

قیمت معاملات ماه آینده نفت آمریکا 0.6 درصد پایین آمده و به 109 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسیده‌است

رشد قیمت نفت خام در این هفته بسیار محدود بوده‌است. نفت برنت و نفت آمریکا تقریباً در یک محدوده قیمت معامله می‌شدند. تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های مخاطره‌آمیزتر به‌خاطر نگرانی درمورد تورم بالا و سیاست‌های سختگیرانه‌تر بانک‌های مرکزی کاهش یافته‌است.

بازار سهام وال‌استریت هم در بحبوحه نگرانی سرمایه‌گذاران درمورد تورم و افزایش نرخ بهره، پس‌از بی‌ثباتی بالا در روز پنجشنبه، کاهش یافت.

اما تقاضا در چین با برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی در شانگهای افزایش می‌یابد. شهروندان چینی برای اولین‌بار پس‌از دو ماه اجازه خروج از خانه را برای خریدهای روزانه خود پیدا کرده‌اند. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیاست.

تقاضای بنزین در آمریکا هم علی‌رغم قیمت بالای آن افزایش‌یافته است. انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد قیمت بنزین و دیزل در روز پنجشنبه در این کشور رکورد زد.

احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا از قیمت نفت حمایت خواهد کرد. اتحادیه اروپا در این ماه یک بسته تحریمی جدید علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین ارائه داده که شامل ممنوعیت کامل واردات نفت از این کشور می‌شود. اما این طرح به خاطر مخالفت مجارستان هنوز به تصویب نرسیده‌است.

در این بین، صادرات نفت خام ایران به چین از زمان حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته‌است، چون پکن ترجیح می‌دهد بشکه‌های نفت ارزان‌قیمت روسیه را خریداری کند.

کدخبر: 782328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟