قیمت نفت امروز شنبه 14 اردیبهشت ماه 1401

به گزارش اقتصادی رکنا، به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه 1.5 درصد افزایش داشت و دومین هفته پیاپی افزایش قیمت را تجربه کرد. تحریم قریب‌الوقوع نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا دورنمای عرضه را تیره و تار کرده و باعث شده تاجران دیگر نگران رشد اقتصاد دنیا نباشند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.34 درصد معادل 1 دلار و 49 سنت افزایش، به 112 دلار و 39 سنت رسیده‌است. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 51 سنت افزایش معادل 1.4 درصد، 109 دلار و 77 سنت معامله می‌شود.

نفت آمریکا 5 درصد در هفته جاری افزایش قیمت داشته و نفت برنت به‌دنبال تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا 4 درصد بالا رفته‌است.

اتحادیه اروپا امیدوار است بتواند حمایت هر 27 عضو را برای تحریم نفت روسیه به دست آورد. طبق این طرح، واردات نفت و محصولات نفتی روسیه تا پایان سال جاری میلادی متوقف می‌شود.

ائتلاف اوپک پلاس علی‌رغم درخواست کشورهای غربی برای بالا بردن تولید نفت به قرارداد قبلی خود پایبند بوده و تنها 432 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به تولید خود می‌افزاید. اما تحلیلگران انتظار دارند افزایش تولید اوپک پلاس در واقعیت به‌خاطر محدودیت‌ ظرفیت، کمتر از این رقم باشد.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، به 557 رسیده که بالاترین رقم از آوریل 2020 را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاران انتظار تقاضای بالاتر از سوی آمریکا را در پاییز سال جاری میلادی دارند چون واشنگتن از طرح‌ خود برای خرید 60 میلیون بشکه نفت خام جهت پر کردن ذخایر استراتژیک پرده برداشته‌است. اما نشانه‌های ضعف اقتصاد دنیا روند افزایش قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بانک مرکزی انگلیس در روز پنجشنبه در مورد رکود اقتصادی و تورم بالای 10 درصد هشدار داد.

محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی در چین مانع رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا شده است.

کدخبر: 777873 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟