سکوت رگولاتوری با گذشت یک ماه از دستور وزیر ارتباطات برای رفع سریع اشکالات شبکه‌ی ارتباطی!

به گزارش سیتنا،به دنبال دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف، دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در تاریخ 12 مهرماه سال جاری دستور داد تا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کنند.

اپراتورها بالاتر از تعهدات‌شان عمل کرده‌اند!

در همین راستا در تاریخ 17 مهرماه با مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری دلیل کندی شبکه ارتباطی در ساعات پیک، به گفت‌وگو پرداخت و پیمان قره داغی پیرامون این موضوع، گفت: اپراتورها در تکنولوژی‌های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان مشخص است، اما بررسی‌هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات‌شان عمل کرده‌اند و اگر غیر این باشد پیگیری می‌کنیم.

وی، توضیح داد: من در این سامانه اختلالی مشاهده نمی‌کنم، ما اپراتورهای متعددی داریم، از دفاتر پیشخوان گرفته تا پست و ارتباطات ثابت و سیار و TD-LTE، لذا تنوعی از سرویس به مردم ارائه می‌دهیم و تنوعی از شکایات هم وجود دارد.

قره داغی، اظهار کرد: گاها در سامانه بر اساس تعداد مشترکان اپراتورها، اطلاعات تغییر می‌کند و متغیر است. بر اساس سیاست‌های سازمان، این تغییرات از دسته بندی خدمات تا نحوه نمایش و نحوه ثبت شکایت تغییر می‌کند.

وی، خاطرنشان کرد: سامانه‌های متعددی برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است و در سامانه نت سنج پلاس جزئیات سرویس اپراتورها بر اساس موقعیت جغرافیایی قابل مشاهده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: بالغ بر 99 درصد افرادی که از اپراتورها سرویس دریافت می‌کنند را نمایش می دهیم. اپراتورهایی که بیشترین مشترک را دارند در سطح همراه، ثابت و TD-LTE گزارشات‌شان را در سامانه وارد کرده‌ایم، بسته به نوع اپراتور میزان شکایات فرق می‌کند و این گزارشات هفتگی اعلام می‌شود.

وی، افزود: عملکرد اپراتورها نیز با هم در این سامانه در بخش‌های مختلف بر اساس دیتاهایی که به دست ما می‌رسد اعلام می شود. در مناطقی که اعلام شده، از نظر تعداد شکایت، مشخص می‌شود که کدام اپراتور چه عملکردی دارد. حدود 120 گروه تقسیم بندی کردیم و با بررسی این شکایات رسیدگی لازم را انجام می دهیم و اگر نیاز باشد سایت راه اندازی می کنیم که شکایاتی هم در این راستا از ما می‌شود.

قره داغی، اظهار کرد: بر اساس موضوع شکایات، بررسی می کنیم و نظر اپراتور را می گیریم و اگر از طرف شاکی پذیرفته نشد در کارتابل سازمان می‌آید و جلسه می گذاریم و در این جلسات شاکی و اپراتور دعوت می شوند و کمیته تجدید نظر داریم و بر اساس تعهدات پروانه‌‍ای، اپراتورها مکلفند هر موردی باشد به تکالیف خود عمل کنند.

وی، گفت: اپراتورها در تکنولوژی‌های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان مشخص است. بررسی‌هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات خودشان عمل کردند و برخی دانلود کننده هستند و توقع سرعتی بالاتر دارند، اما اپراتورها در چهارچوب تعهداتشان عمل می کنند و اگر غیر از این باشد رسیدگی می کنیم تا نیاز مردم برآورده شود.

وی، افزود: برای ما اپراتورها فرقی ندارند و اختلالات شبکه بعضا به دلیل قطعی‌ها رخ می‌دهد و اپراتورها بر اساس SLA که دارند می توانند قطعی داشته باشند. برخی از بسترهای ما وابسته به برق است و اگر قطعی رخ دهد ممکن است UPS پاسخگو نباشد یا گاها فیبر قطع می شود و این قطعی و اختلال در شبکه طبیعی است و گاها با سیل و زلزله این شرایط پیش می آید و شرایط عملکرد اپراتورها مطلوب است.

شروع اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه و رفع کندی اینترنت

در همین حال، رئیس رگولاتوری پیرامون با مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده این سازمان اعلام کرد که اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه و رفع کندی اینترنت آغاز شده است.

وی گفت: پیرو شکایت‌های مطرح شده درباره کندی اینترنت، مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند.

جوشقانی، اعلام کرد: این گزارش بر مبنای اطلاعات و گزارشات شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ استخراجی از سامانه ۱۹۵ بوده است.

وی افزود: با آغاز سال تحصیلی جدید از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس‌های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته است که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: این شلوغی در ساعات پیک در نهایت باعث نارضایتی برخی از مشترکین شد. به منظور بررسی و رفع این مشکل بلافاصله با دستور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات جلساتی با حضور همه عوامل مرتبط با تامین و توزیع اینترنت از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های سیار و شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت (FCP) برگزار و تدابیر لازم برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت اتخاذ شد.

فلاح خاطرنشان کرد: بر این اساس نقاط دارای مشکل در شبکه، هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها به ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیر ساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند و سازمان تنظیم هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود.امیدواریم که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل  و رضایت مردم حاصل شود.

ادامه پیگیری  از مدیران سازمان تنظیم مقررات

در پیگیری از رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، پیرامون دریافت گزارشات نهایی این وزارتخانه از رگولاتوری مبنی بر اقدامات این سازمان جهت رفع مشکل کندی سرعت اینترنت که تقریبا یک ماه از دستور وزیر ارتباطات نیز می‌گذرد، وی ابراز بی اطلاعی کرد و درخواست نمود که موضوع از ریاست سازمان تنظیم مقررات پیگیری شود.

در همین حال، از صبح امروز تا کنون پیگیری‌هااز مدیران روابط عمومی رگولاتوری برای گفت‌وگو با ریاست این سازمان ادامه دارد که البته بی‌نتیجه مانده است و در صورت هماهنگی برای این گفت‌وگو، نتیجه اقدامات سازمان تنظیم به اطلاع مخاطبان می‌رسد.

 

 

کدخبر: 735549 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟