ممنوعیت واردات خواست صنعت لوازم خانگی نبود

به گزارش رکنا، علیرضا محمدی دانیالی، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: چند شرکت تولیدکننده لوازم خانگی برای ممانعت از واردات لوازم خانگی نامه‌نگاری کردند و کل صنعت تولید لوازم خانگی به دنبال ممنوع کردن واردات نبوده است. در واقع این شرکت‌ها، بدون مشورت با تشکل‌های حوزه لوازم خانگی این موضوع را مورد پیگیری قرار دادند.

ممنوعیت واردات کالای ساخته شده لوازم خانگی، امر جدیدی نیست و از دو سال پیش با مصوبه سران قوا صورت گرفت اما اکنون مشاهده می‌کنیم که حدود ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در تصاحب کالای قاچاق است. اگر دولت می خواهد از تولید داخل حمایت کند، از ورود ۲.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق جلوگیری کند.

اگر دروازه‌های واردات باز شود، با وجود رشد اقتصادی در حد صفر و رتبه نازل ایران در شاخص‌های سهولت کسب‌وکار و رقابت‌پذیری، بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی نخواهند بود.

وقتی تمدید کارت بازرگانی دست‌کم، سه ماه به طول می‌انجامد یا ترخیص مواد اولیه بنگاه‌ها گاه حدود سه ماه به درازا می‌کشد، کدام تولیدکننده‌ در کدام صنعت با رقبای خارجی قادر به رقابت خواهد بود؟

اگر دولت به دنبال حمایت از تولید داخل است باید این شاخص‌ها را بهبود ببخشد و این بوروکراسی پیچیده و دست‌وپاگیر را حذف کند تا کالای رقابتی مبتنی بر دانش روز در این صنعت تولید شود. این قابلیت در صنعت لوازم خانگی وجود دارد.

مقایسه صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو، مقایسه‌ای مع‌الفارق است؛ چرا که ۹۰ درصد صنعت خودرو در انحصار دو شرکت بوده و این صنعت توسط دولت اداره می‌شود. در عین حال، خودرو به کشور قاچاق نمی‌شود. اما در حوزه لوازم خانگی حدود ۵۰۰ شرکت خصوصی فعال هستند و در تولید انواع لوازم خانگی، دست کم ۲۰ الی ۳۰ شرکت فعال وجود دارد.

 

کدخبر: 727646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟