تاخیر در تحقق وعده‌های مکرر برای بورسی شدن رایتل

به گزارش خبرنگار سیتنا، در حالی در جدیدترین وعده مدیران مرتبط با رایتل در این اپراتور و شستا ، بازهم بورسی شدن رایتل تا پایان امسال به تاخیر افتاد، اما این مدیران از اواسط سال گذشته وعده بورسی شدن اپراتور سوم را داده بودند و هر چند ماه یک بار هم این وعده را به دلایلی به تاخیر انداختند.

 سعید کاردار، معاون امور هلدینگ‌های شستا در بازدید روز دوشنبه هشتم شهریورماه امسال از رایتل، وعده عرضه سهام رایتل در بورس تا پایان سال جاری را داد؛ وعده‌ای که از سال گذشته تا کنون به دفعات توسط مدیران مرتبط با این اپراتور داده شده و هر بار نیز تحقق آن به تاخیر افتاده است.

وعده پذیرش سهام رایتل در فرابورس در پاییز سال 99

یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل در مرداد 99 با ابراز امیدواری از پذیرش سهام رایتل در فرابورس در پاییز سال 99 گفته بود: برای اولین بار سود خالص در رایتل محقق شد و پس از هشت سال از آغاز فعالیت، زیان 570 میلیارد تومانی این شرکت به سود 113 میلیارد تومانی در سال مالی 98 تبدیل شد.

پیش‌بینی عرضه اولیه سهام رایتل در بورس در زمستان 99

محمدرضوانی‌فر، مدیرعامل وقت شستا هم مهرماه 99 در نخستین مجمع عمومی عادی سالانه شستا پس از بورسی شدن، گفت: به زودی مقدمات عرضه اولیه این شرکت، آماده و اعلام خواهد شد و این اپراتور در زمستان 99 پیش‌بینی عرضه اولیه را خواهد داشت.

رضاخواه در بهمن 99 نیز با اشاره به جزییات فرآیند بورسی شدن رایتل گفته بود: شرکت ارتباطی بین رایتل و هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) وجود داشت به اسم شمس تامین، که بنا بر تصمیماتی که در دوره جدید شستا گرفته شد، قرار بود این شرکت در رایتل ادغام شود و با  این ادغام رایتل هلدینگ ارتباطی شستا می‌شد.

وعده عرضه سهام رایتل در بورس در بهار 1400

مدیرعامل رایتل، اظهار کرد: ما در ابتدا سعی داشتیم عرضه اولیه در پاییز سال جاری اتفاق بیافتد که متاسفانه تمام فرآیند ادغام این شرکت و ارایه صورت‌های مالی ادغامی و گرفتن تاییدیه حسابرسی بر روی صورتحساب های مالی بود که به خاطر شرایط کرونا سازمان حسابرسی با ظرفیت کمتر و با تاخیر کار انجام می داد و این مورد یکی از دلایل به تاخیر افتادن ورود رایتل به بازار بورس بود و اگر آخرین قدم این فرآیند که همان تایید حسابرسی است انجام شود، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تاییدیه هیات پذیرش را گرفته و بدون پیش آمدن مشکلی، در بهار 1400 عرضه رایتل در بورس صورت بگیرد.

وعده اول سال وزیر وقت ارتباطات برای بورسی شدن سریع رایتل

اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم هم اوایل سال 1400 و در رابطه با ورود شرکت رایتل به بازار سهام و در یکی از روم‌های کلاب هاوس، گفت: مراحل پذیرش رایتل در بازار سرمایه تمام شده و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.

شفافیت، پیش‌نیاز مقبولیت شرکت‌ها در بازار بورس

مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون ورود شرکت رایتل به بازار بورس، گفت: ورود به بورس ضوابطی دارد که شرکت‌ها ماقبل از ورود باید آنها را طی و نیازمند مدارکی است که باید آن را تهیه نمایند.

وی، ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها که مردم شناخت کامل و جلوه مشخصی از قابلیت‌های فنی و اقتصادی آنها نداشتند، مشاوران بورس در آن حوزه به آنها مشورت می‌دهند و شرکت‌ها خودشان را با آن وفق می‌دهند و به طریقی در بورس پذیرفته می‌شوند.

بورسی شدن رایتل

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اضافه کرد: پس از اینکه شرکتی در بورس پذیرفته و به عنوان یک شرکت بورسی معرفی شد آیا مردم به عنوان خریدار سهام به اعتبار آن شرکت اعتنایی می‌کنند و سهامی را خریداری می‌کنند؟

فرامرز رستگار، در پایان بیان کرد: اگر مردم از برنامه‌های شرکتی که وارد بورس شده اطمینان کافی پیدا نکرده و گذشته شفافی نیز نداشته باشد، سهام آن شرکت کمتر مورد معامله و رشد چندانی هم نخواهد داشت، بنابراین اگر شرکتی خواهان ورود به بازار بورس باشد، ضمن فراهم کردن مقدمات ورود باید طی انجام اقداماتی، مقبولیت کافی را پیدا کند تا از خرید سهام آن استقبال شود.

در نهایت باید منتظر ماند و دید شرکت رایتل چه زمانی وارد بورس خواهد شد و جدیدترین وعده و وعیدهای مدیران مرتبط با رایتل برای بورسی شدن این اپراتور تا پایان سال جاری محقق می‌شود و یا باز هم به تاخیر می‌افتد.

گزارش از «فرزانه احمدی منش»

کدخبر: 716559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟