مسکن جنبه شعاری و انتخاباتی پیدا کرده است/ ساختن مسکن توسط دولت تاثیری بر اقتصاد مسکن ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بازار مسکن یکی از مهم ترین و ملتهب ترین بازارهای کشور به ویژه در چند سال اخیر بوده است. به جرات می توان گفت همه مردم پیگیر اخبار مسکن هستند و هر تغییر کوچکی در سیاست گذاری ها در این حوزه به صورت مستقیم بر زندگی میلیون های ایرانی تاثیر دارد. بسیاری بر این باورند که تعداد خانه های خالی در کشور می تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد و نیازی به ساختن مسکن نیست بلکه باید قوانین در این زمینه صاحبان خانه های خالی را مکلف به بهره برداری کند و با توجه به روند جمعیتی پیش رو ما اصلا در آینده نیازی به مسکن نخواهیم داشت برخی دیگر نیز بر این باورند که باید پویایی در حوزه مسکن حفظ شود و نوع نیاز افراد به خانه در قشر های مختلف متفاوت است و عمده مسکن های خالی منازل لوکس و گران قیمت هستند و قشر متوسط توان استفاده از آن را ندارد.

در این باره محمد علیزاده، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار رکنا در خصوص وضعیت بازار مسکن، تصریح کرد: متاسفانه نگاه ما در حوزه مسکن به گونه ای است که تصور می کنیم حتما دولت ها باید اقدامی در این خصوص انجام دهند هرچند این نگاه به معنی عام درست است اما در شیوه های عمل به آن باید قدری متفاوت نگاه کنیم.

وی افزود: یکی از آسیب های حوزه مسکن نگاه رسانه ای و شعاری به این مساله است به گونه ای که شعار تامین مسکن در ایام انتخابات تبدیل به یکی از شعارهای اصلی می شود و کاربرد انتخاباتی دارد اما بعد از آن دولت ها در عمل به وعده ها دچار مشکل می شود.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه باید ابتدا یک تیم کارشناسی بتواند در این حوزه پیش از استقرار دولت ها به آنها مشاوره کارشناسی و درست بدهد، بیان داشت: اگر بخواهد فرمولی در این حوزه تهیه شود باید پیش از آن یک تیم متشکل از افرادی که با بازار مسکن آشنا هستند چندین سال بر روی این مساله برنامه ریزی کنند تا بتوان به یک نتیجه کاربردی و مشخصی دست یافت.

علیزاده عنوان کرد: نمی توان با دعوت چند چهره دانشگاهی که شاید توانایی بسیاری هم در این حوزه دارند اما آشنایی با کم و کیف این بازار ندارند، مساله مسکن را سامان بخشید و منتظر راه حل درست بود.

وی ادامه داد: این حرف گزافی است که دولت بگوید من می توانم با ساختن مثلا هزار مسکن در 6 ماه بخشی از نیازهای مسکن در کشور را رفع کنم زیرا این مساله حتی در صورت تحقق هیچ تاثیری بر روی اقتصاد مسکن نخواهد داشت و حتی اگر تاثیری هم داشته باشد نمی توان توقع داشت که قیمت مسکن افزایش نیابد.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه اقتصاد مسکن مساله ای فراتر از این است که بتوان آن را دستور و اقدام دولت کنترل کرد، اضافه کرد: دلیل این مساله این است که افرادی که در ابتدای زندگی قرار دارند و قصد تامین یک سرپناه را دارند اما برخی دیگر که درآمد بهتری دارند ترجیح می دهند که این درآمد خود را تبدیل به مسکن کنند و این نشان می دهد که بازار مسکن خیلی به هم تنیده و مقوله ای پیچیده است و تنها نمی توان با یک مولفه هرچند تاثیر گذار کنترل کرد.

علیزاده به مولفه های مهم تاثیرگذار دیگر از جمله  طلا و ارز در بازار مسکن اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال دلار هم اکنون نسبت به 5 سال قبل یک قیمت مشخصی افزایش یافته است اما شما اگر دقیقا از 5 سال پیش تاکنون ابزار آلات و مصالح ساختمانی را بررسی کنید مشاهده می کنید که قیمت های آن بیش از تاثیرات دلار افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: افرادی هستند که اکنون پروژه های بزرگ خانه سازی دارند و به دلیل بالا بودن قیمت های آن بعد از اتمام پروژه خریداری هم ندارند و دولت نمی تواند بر روی آن نظارتی داشته باشد زیرا مسکن تبدیل به کالای سرمایه ای در جامعه فعلی ایران شده است.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: ما نیاز داریم که یک مقدار تولید مسکن داشته باشیم و دولت هم می تواند در این زمینه شرایط را فراهم سازد به همین دلیل مسکن های خالی قطعا جوابگوی نیازهای فعلی نیست زیرا بسیاری از خانواده ها توان خرید خانه های گران قیمت بدون سکنه را ندارند.

علیزاده افزود: تغییر وضعیت جمعیتی در کشور حتی اگر سیر نزولی هم داشته باشد تاثیری بر روی قیمت آن نخواهد داشت به همین دلیل مداخله دولت در بازار مسکن هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ اقتصادی مداخله درستی است.

وی گفت: در همین طرح مسکن ملی افراد با همان هزینه ای که قرار است خانه رهن کنند می توانند صاحب مسکن شوند و این مداخله کاملا منطقی و درست است اما باید توجه داشته باشیم که این مداخله باید در راستای تامین نیاز مسکن مردم با کمترین هزینه باشد نه به شکلی که در بازار خللی وارد شود.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: دولت اگر بتواند نظارت های خود را در حوزه تامین کننده های مصالح مسکن به درستی انجام دهد می تواند مدیریت بهتری در این خصوص داشته باشد و این در کنترل بازار مسکن نیز موثر است.

کدخبر: 895323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟