ساختمان های امروزی به کیفیت زندگی انسانها توجه ندارند

به گزارش رکنا، مهدی حجت عصر دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز معمار که در دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: کار معمار شکل دادن به زندگی انسان تا آنجا که تحت تأثیر فضای محیط است می‌باشد.

رئیس ایکوموس ایران گفت: معمار، مسئول ساختمان نیست؛ بلکه مسئول شکل دهی به زندگی انسان‌ها است که این امر به وسیله طراحی ساختمان انجام می‌شود.

حجت بیان داشت: کسی که ساختمانی را طراحی می‌کند در حقیقت به رفتار انسان‌ها پس از شکل گیری ساختمان جهت می‌دهد.

موضوع علم معماری شکل دادن به زندگی انسان است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر علم و دانشی موضوعی دارد افزود: موضوع علم معماری شکل دادن به زندگی انسان برای مدت طولانی به وسیله فضا است‌.

حجت تاکید کرد: معماران باید به شکل زندگی انسان‌ها توجه کنند تا نحوه زندگی انسان را بهبود ببخشند و در حقیقت به آن ارزش افزوده دهند و در این راستا به کار بردن خلاقیت از الزامات است.

این معمار برجسته ایرانی افزود: معمار باید زندگی بهتر را درک کند تا این امر را به مرحله اجرا برساند که در این صورت شکل زندگی انسان نیز بهبود می‌یابد.

رئیس ایکوموس ایران تصریح کرد: معمار می‌بایست در ابتدای طراحی، به فهم درستی از آنچه که قرار است طراحی کند برسد؛ بدین معنا که اگر معمار قرار است مدرسه و یا دانشگاه بسازد باید ابتدا به مفهوم آموزش عالی برسد و بر اساس آن اقدام به طراحی کند.

وی ابراز داشت: فردی معمار است که بتواند بفهمد برای هر فضا و کاربری چگونه طراحی کند تا در آن فضا زندگی بهتر جریان داشته باشد که در این راستا قطعاً طراحی بخشی از بیمارستان و یا ایستگاه قطار با همدیگر متفاوت است؛ چرا که ماهیت و کارکرد هر یک؛ برای زندگی انسان متفاوت است.

حجت با بیان اینکه ساختمان وسیله‌ای است برای جهت گیری بهتر زندگی انسان‌ها افزود: این هدف گاهی با بازی کردن شکل ساختمان منحرف می‌شودو باید دانست که فرم با شکل تفاوت دارد و همه شکل‌ها تلاش دارند خود را به فرم نزدیک کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معمار در تمام طول زندگی به دنبال ایجاد شکل بهتر زندگی است که این کار، مقدس و شیرین است.

وی گفت: انسان از ابتدای زندگی تا انتها تحت تأثیر معماری شرایط مختلف قرار دارد و این نشان دهنده اهمیت کار معماری است.

معماری دو بال بینش و دانش دارد

وی با بیان اینکه معماری دو بال بینش و دانش دارد افزود: معمار کسی است که زندگی شایسته انسان را درک و از سویی دیگر امکانات فیزیکی برای صناعت را فراهم کند و اینکه گفته می‌شود فلان شخص معمار یک عرصه همانند شعر و انقلاب است؛ این بدان معنا بوده که آن فرد شناخت درستی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها داشته و آنها را از حالت بالقوه به بالفعل در آورده است.

وی تاکید کرد: معماران تمام تلاش خود را باید به کار گیرند تا با شناخت درست نسبت به ظرفیت زمین، انسان و اطراف، بهترین مکان برای زندگی را خلق کنند.

رئیس ایکوموس ایران گفت: امروز ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند به کیفیت زندگی انسان توجه ندارند و در حقیقت معمار نتوانسته در این عرصه نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه مدرسه خود یک مربی است افزود: ما به اندازه‌ای که فرزند خانواده‌های خود هستیم، فرزند خانه‌ها نیز هستیم و بر همین اساس، معمار کسی است که ساختمانی ایجاد می‌کند که خود برای دیگران نقش مربی دارد و این نشان دهنده مسئولیت خطیر معماران است.

وی ادامه داد: گاهی تعبیه و طراحی یک پنجره در خانه‌ای، انسان را شاعر می‌کند و این بدان معنا است که در نظر گرفتن موقعیت‌ها در طراحی بسیار مهم است و می‌تواند در انسان تأثیرگذار باشد.

معمار برجسته ایرانی گفت: بسیاری از بناها بعد از صدها سال همچنان ماندگار هستند و این نشان می‌دهد امروز هم می‌توان آثاری فاخر خلق کرد که بتوانند ماندگار شوند و دانشجویان باید این مسیر را با پروژه‌های کوچک دنبال کنند و در پروژه‌های بعدی که بزرگ‌تر خواهند بود؛ این هدف را ادامه دهند و انسان باید با پشتکار و امید رو به جلو حرکت کند که این توصیه قرآن کریم است.

رئیس ایکوموس ایران ادامه داد: سفر بسیار و دیدن آثار مختلف معماری در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت می‌تواند انسان را نسبت به شناخت بیشتر کمک کند و سفر برای دانشجویان معماری فوق العاده مهم است.

وی با بیان اینکه دیدن فیلم‌ها نیز می‌تواند به شناخت بیشتر انسان کمک کند افزود: چرا که موقعیت‌های مختلف در فیلم‌ها صحنه آرایی می‌شوند که دیدن این صحنه‌ها می‌تواند به دانشجوی معماری کمک کند این دو را با هم درآمیزد.

کدخبر: 891288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟