سازمان نوسازی مدارس امکان تحویل سالیانه ۳۰۰۰۰ کلاس درس را دارد

به گزارش رکنا، حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در برنامه تلویزیونی "صف اول" درباره وضعیت تجهیز مدارس از حیث وسایل گرمایشی اظهار کرد: تقریبا 91 درصد کلاس‌های درس از این نظر استانداردسازی شدند و امسال 725 میلیارد تومان برای تعمیر سامانه‌های گرمایشی به‌ویژه در مناطق سردسیر اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با این وجود 49 هزار کلاس درس نیاز به استانداردسازی داریم که با توجه به برنامه‌‌ریزی و اعتبارات در نظر گرفته شده تا پایان دولت سیزدهم این موضوع حل می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به چالش استفاده از وسایل سرمایشی در مناطق سردسیر گفت: در بودجه امسال اختصاص عوارض گاز از 20به 50درصد افزایش یافت و می‌توانیم از این محل تجهیز وسایل سرمایشی را هم انجام دهیم.

خان‌محمدی با بیان اینکه کشور ما چندین اقلیم مختلف دارد و باید آسایش حرارتی را برای دانش‌آموزان در سراسر کشور تامین کنیم، گفت: این موضوع در یادگیری آنان مؤثر است و با توجه به پیش‌بینی‌ها در حوزه اعتباری امیدواریم این رویکرد به ثمر برسد.

تحویل بیش از 14 هزار کلاس درس در سال 1401

وی ادامه داد: تقریبا 105 هزار مدرسه و 540 هزار کلاس درس در کشور داریم که 2هزار و 700 پروژه در قالب فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی و 14 هزار و 500کلاس درس سال گذشته تحویل دادیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: این سازمان با رویکرد جهادی جوانان نخبه ظرفیت این را دارد که سالیانه 30 هزار کلاس درس تحویل نظام تعلیم و تربیت بدهد.

خان‌محمدی درباره وضعیت نیاز کشور به فضای آموزشی گفت: 19 درصد مدارس کشور فرسوده هستند که 13 درصد نیازمند مقاوم‌سازی‌ و 6 درصد تخریبی است؛ همچنین صنعتی‌سازی مدارس با دانش بومی در دستور کار است که پیش‌بینی می‌کنیم 10 مدرسه 15 کلاسه از این طریق ساخته شود؛ در این روش هر شرکت دانش بنیانی که ظرفیت این کار را دارد و اعلام آمادگی کند از آن استفاده خواهیم کرد.

نیازمند 23 هزار کلاس درس برای تحصیل بهتر اتباع خارجی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره تحصیل اتباع خارجی و تامین فضای آموزشی برای آنها بیان کرد: 720 هزار دانش‌آموز اتباع در کشور تحصیل می‌کنند و این در حالی است که سرانه استاندارد 8 متر مربع است و 31 استان سرانه کمتر از وضعیت استاندارد دارند، بر این اساس برای بهبود سرانه کشور نیازمند 22-3 هزار کلاس درس هستیم.

خان‌محمدی اضافه کرد: البته این موضوع فقط مشکل آموزش و پرورش نیست و تمام نهادها و سازمان‌های بین‌المللی باید وارد عمل شوند؛ در شرایط کنونی ساخت 111 مدرسه شروع شده است و با مسئولان دولت قطر جلسه‌ای داشتیم و تعهدی صورت گرفت تا به کمک آنها مدارسی احداث کنیم.

وی درباره نقش خیرین در نوسازی مدارس با بیان اینکه از هر دو کلاس ساخته شده یک کلاس با مشارکت خیرین ساخته می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی 15 هزار کلاس درس تحویل داده می‌شود که 50 درصد با مشارکت این قشر است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه دو الگو برای مشارکت در ساخت مدرسه وجود دارد، گفت: یک الگو جمع‌سپاری و کمک چندین خیر حتی به اندازه یک خشت در ساخت مدارس و مدل بعدی ساخت مدرسه توسط یک خیر است.

خان‌محمدی بیان کرد: نهضتی که به دنبال آن هستیم استفاده از همه ظرفیت مردم، مساجد و گروه‌ها برای تامین و تجهیز فضای آموزشی در کشور است که مرحله اول آن طرح شهید عجمیان آغاز شده و شاداب‌سازی و نوسازی فضای مدارس در قالب کار جهادی است.

وی در پاسخ به این پرسش که در ساخت مدارس چقدر از الگوی اسلامی و ایرانی بهره گرفته شود، تصریح کرد: یکی از موارد مورد توجه ما بهره‌گیری از الگوی ایرانی اسلامی است البته با روند مطلوب فاصله داریم و دستورالعملی برای این موضوع در حال آماده‌سازی است؛ البته باید یک گام جلوتر برویم و معماری داخل کلاس و مدرسه را هم برای دانش‌آموزان جذاب کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره موضوع مولدسازی املاک در آموزش و پرورش و تاثیر بر مدارس نیمه‌تمام گفت: یکی از راهبردهای بجا در سران قوا برداشتن موانع در مولدسازی است و بر این اساس 500 ملک بلااستفاده در آموزش و پرورش در این گروه است و ما هم با اولویت پروژه‌های خیرین این اعتبارات را هزینه می‌کنیم.

کدخبر: 880322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟