هزینه کاهش و رفع آلایندگی از جرایم و عوارض واحدهای صنعتی کسر شد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، هلنا کعبی در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی ، پالایش و پتروپالایش که در جزیره کیش برگزار شد، با بیان اینکه واحدهای صنعتی که حدود مجاز آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، مشمول فرآیندهای مجازاتی این سازمان می‌شوند، اظهار کرد: واحدهایی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، رفع آلایندگی و مدیریت منابع خوب کار کرده باشند در شمول صنایع سبز قرار می‌گیرند.

وی افزود: به‌تازگی نرخ تعیین آلایندگی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بین ۰.۵، یک و ۱.۵ تصویب شده و ان‌شاءالله ظرف یک ماه آینده ابلاغ می‌شود.

کعبی خاطرنشان کرد: تبصره ۷ این ماده به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه می‌دهد اقداماتی را که در جهت کاهش و رفع آلایندگی انجام گرفته را تایید و هزینه‌های انجام شده در راستای این اقدامات را از جرایم و عوارض واحدها کسر بکند.

راه اندازی ۱۴۰۱ خانه محیط زیست تا پایان سال ۱۴۰۱

همچنین سیدابوالقاسم موسوی – مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اهمیت راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های محیط زیست گفت: خانه‌های محیط زیست در راستای ایجاد بستر لازم برای حضور مردم در صحنه حفظ و صیانت از محیط زیست کشور راه‌اندازی می‌شوند.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال جاری ۱۴۰۱ خانه محیط زیست در سراسر کشور ایجاد شود. امروز که نزدیک به ۲.۵ ماه از ارایه دستورالعمل و شیوه‌نامه خانه‌های محیط زیست به استان‌ها می‌گذرد، ۸۵۵ خانه محیط زیست در کل کشور با مشارکت همه نهادها، بخش‌های دولتی و خصوصی تاسیس شده است.

به گفته موسوی، خانه‌های محیط زیست جایی است که مردم در آنجا حضور می‌یابند و مسایل و چالش‌های محیط زیستی منطقه محل سکونت خود را به بحث می‌گذارند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حفاظت از گونه‌های حیات وحش، مشارکت در برنامه‌های سرشماری حیات وحش، اطفای حریق، موضوعات مربوط به شناخت و آموزش همگانی و تربیت نسل محیط زیستی از جمله مهم‌ترین مباحثی است که در خانه‌های محیط زیست در حوزه آموزش، فرهنگسازی و حفظ تنوع زیستی کشور مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: وقتی آگاهی و شناخت مردم نسبت به مسایل محیط زیستی افزایش یابد، مطالبه‌گری آنان از مسوولان هم زیادتر می شود بنابراین خانه های محیط زیست جایی است که مسوولان باید حضور پیدا کنند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

کدخبر: 870850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟