بیماری‌های عفونی با تغییرات اقلیمی افزایش می یابد

به نقل از ویفروم، مجمع جهانی اقتصاد به تسهیل مشارکت‌های عمومی، خصوصی و همکاری جهانی کمک می‌کند تا مراقبت‌های بهداشتی مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا در دسترس همگان باشد.

بیماری سل (TB) قابل درمان و پیشگیری است. با این حال در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۶ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. بیماری سرخک در سراسر جهان در ۲ ماه اول سال ۲۰۲۲ به میزان ۷۹ درصد افزایش یافت؛ در حالی که واکسن این بیماری از سال ۱۹۶۳ در دسترس است.

تغییرات اقلیمی فقط یک وضعیت اضطراری با محرک‌های موجود مانند جهانی‌ شدن، شهرنشینی و نابرابری زیست‌محیطی نیست تا به انتقال بیماری دامن بزند.

بیماری کووید ۱۹ نشان داد که ما برای یک بیماری همه‌گیر آماده نبودیم. اکنون تغییرات اقلیمی ما را به شدت به یک بحران بهداشتی دیگر می‌برد و خطر این هست که به همان اندازه آمادگی برای آن نداشته باشیم؛ مگر اینکه بتوانیم در حصول اطمینان از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا برای همه، پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

تغییرات آب‌وهوایی تهدیدی بی‌سابقه برای سلامت انسان است و این موضوع به ظهور بیماری‌های جدید و تشدید بیماری‌های موجود کمک می‌کند. به عنوان مثال روشن شده که سل یک بیماری حساس به آب‌وهواست و تغییرات آب‌وهوا بر انتقال آن از طریق عواملی مانند سوءتغذیه تاثیر می‌گذارد. همچنین جابه‌جایی جمعیت در نتیجه رویدادهای شدید آب‌وهوایی نیز باعث افزایش نرخ عفونت می‌شود.

مالاریا که در حال حاضر یک قاتل بزرگ است، تحت تاثیر آب‌وهوای گرمتر قرار خواهد گرفت که احتمالا این موضوع به گسترش پشه‌های ناقل مالاریا کمک می‌کند. علاوه بر این هوا، آب و سایر اشکال آلودگی به سلامت ما آسیب می‌زند. تغییرات آب‌وهوایی نیز باعث فجایع طبیعی مکرر و شدیدتر می‌شود که زندگی و رفاه را به خطر می‌اندازد.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ تغییرات آب‌وهوایی تنها به دلیل سوءتغذیه، مالاریا، اسهال و استرس گرمایی سالانه باعث حدود ۲۵۰ هزار مرگ بیشتر در سال شود. پیشرفت‌های پزشکی و همچنین بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مرگ‌ومیر و عوارض بیماری‌های عفونی را به اندازه قابل توجهی کاهش داده است.

بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی قبل از همه‌گیری تخمین زدند که حداقل نیمی از جهان به خدمات بهداشتی ضروری دسترسی ندارند. مساله اینجاست که مشکل به سطح مراقبت‌های بهداشتی اولیه متوقف نیست.

تقاضا برای خدمات پزشکی در تمام این مدت در حال افزایش بوده است. با شیوع بیشتر بیماری‌هایی مانند زوال‌ عقل جمعیت‌های سالخورده نیز بر سیستم‌های بهداشتی فشار وارد می‌کنند. ارائه مراقبت‌های بهداشت روانی در حال تبدیل‌ شدن به یک بار فزاینده بر سیستم‌های بهداشتی است و نابرابری‌ها منجر به نتایج نابرابر تامین سلامتی برای بسیاری می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد متعهد به شکل‌ دادن آینده مراقبت‌های بهداشتی، بهبود پایداری و انعطاف‌پذیری در مواجهه با این چالش‌ها شده و از طریق رویدادهایی مانند برگزاری نشست سالانه داووس و همچنین تبادل دانش دنبال کاهش نابرابری‌های بهداشتی است و اهدافی را در نظر دارد که برخی از آن در ادامه می‌آید.

کدخبر: 863698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟