24 درصد مصرف انرژی در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل است

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، فرهاد رهبر روز چهارشنبه در اجلاس کمیسیون حمل‌ونقل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد، اظهار کرد: در زمان حاضر ۲۴ درصد مصرف انرژی (سوخت) در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل است که باید مصرف بنزین و گازوئیل و سایر انرژی‌های فسیلی را در کشور کاهش دهیم.

دستیار اقتصادی رئیس جمهور افزود : ۴۲ درصد انرژی مصرفی در حوزه حمل و نقل مربوط به بنزین و ۴۰ درصد آن گازوئیل است و بقیه مربوط به سایر انرژی‌ها مانند گاز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر متوسط مصرف سوخت در کشور ۹۰ میلیون لیتر در روز است که پیش‌بینی می‌شود این میزان به زودی به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسد.

دستیار اقتصادی رییس جمهور اضافه کرد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، شهرداریها به منظور بهینه سازی مصرف انرژی می‌توانند منابعی را دریافت کنند که این منابع ظرفیت خوبی برای فعالیت های شهرداری‌ها دراین زمینه به شمار می رود.

ایجاد قرارگاه پشتیبانی ناوگان حمل و نقل عمومی

پوریا محمدیان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از اقدامات دولت سیزدهم، تامین ناوگان اتوبوس و ون با ایجاد قرارگاه تامین و پشتیبانی ناوگان حمل و نقل و تجهیزات شهری در وزارت کشور است.

مدیر کل حمل‌ و نقل وزارت کشور افزود: این اقدامات شامل قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس با سهم ۸۰ درصدی دولت و ۲۰ درصدی شهرداری، قرارداد خرید سه هزار دستگاه اتوبوس و قرارداد خرید پنج هزار دستگاه ون با سهم ۷۰ درصدی دولت برای شهرداری ها در این دوره مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه قانون هفتم برنامه توسعه کشور مساله محور و با قانون‌های توسعه گذشته متفاوت است، بیان کرد: ۱۲ مساله کلیدی و اساسی در برنامه هفتم مطرح شده که متاسفانه موضوع مدیریت شهری و ترافیک و تصادفات و ایمنی جزو این ۱۲ موضوع اصلی نیست، باید تدبیری به خرج داده شود تا در برنامه پنج ساله این موضوعات گنجانده شود.

مدیر کل حمل‌ و نقل وزارت کشور با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل و نقل متعلق به دهه ۷۰ و نیازمند بازنگری است، ادامه داد: هم اکنون لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و الگوی مدیریت سوخت در کمسیون عمران مجلس نهایی شده و این طرح در صحن علنی مجلس است.

کدخبر: 852945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟