تغییر جنس تابلوی بزرگراه‌های پایتخت / گاردیل همچنان مورد علاقه سارقان

به گزارش رکنا، محمدرضا شیخ بهایی در مورد وضعیت سرقت از معابر بزرگراهی شهر تهران گفت: سرقت‌ها از شریان‌های بزرگراهی تهران را دسته بندی کردیم که در حوزه تابلوهای سطح بزرگراه‌ها به دلیل آنکه جنس این تابلوها عمدتا آلومینیومی است هنوز شاهد بروز سرقت در این حوزه هستیم که براساس برنامه ‌ریزی‌های انجام شده باید جنس این تابلوها تغییر کند و به جای آلومینیوم از آهن استفاده کنیم و در جاهایی که جنس تابلوها تغییر کرده است میزان سرقت‌ها یا به شدت کاهش یافته و یا به صفر رسیده است.

وی با بیان این‌که در نظر داریم در یک برنامه زمانبندی جنس تمامی تابلوهای راهنمایی و آگاهی رسان سطح بزرگراه‌ها را از آلومینیومی به آهنی تغییر دهیم که این فرآیند آغاز شده است، اظهارکرد: تابلوهای آلومینیومی تعداد جوش کمتر و استحکام کمتری نسبت به تابلوهای آهنی دارند و برهمین اساس در نظر داریم که در راستای پیشگیری از وقوع سرقت جنس این تابلوها را به آهنی تغییر دهیم؛ چرا که در تابلوهای آهنی هم جنس فلز سخت‌تر است و هم به دلیل تعداد زیاد جوش و اتصالاتی که دارد از ضریب ایمنی بالاتری در مواجهه سارقان با آن برخوردار است.

شیخ بهایی با بیان این‌که بخشی از سرقت‌ها در بزرگراه‌ها مربوط به دیواره‌های صوتی بود، ادامه داد: در مورد دیوارهای صوتی نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، به گونه‌ای که بعد از تغییر روش مرمت این دیوارهای صوتی شاهد به صفر رسیدن سرقت از این دیواره‌ها بودیم و رضایت مردم در این حوزه بسیار افزایش یافته و دیگر پیام‌های این حوزه مربوط به انتقاد از نبود یا سرقت دیواره‌ها نیست؛ بلکه خواهان افزایش این دیواره‌ها هستند.

وی همچنین در این باره اضافه کرد: در مورد کاهش سرقت دیواره‌های صوتی نیز در مرمت‌ها جنس دیواره‌ها را تغییر داده و تعداد جوش و اتصالات آن را افزایش دادیم و برهمین اساس شاهد کاهش شدید سرقت دیواره صوتی هستیم به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم در برخی مسیرها این نوع سرقت به صفر رسیده است.

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که هنوز در مورد تجهیزات ترافیکی همچون گاردیل شاهد سرقت هستیم، اظهار کرد: هنوز هم گاردیل‌ها در سطح بزرگراه‌ها به سرقت می‌روند؛ اما در نظر داریم که در حوزه نگهداشت این گاردیل‌ها که برعهده معاونت حمل و نقل مناطق است تغییراتی ایجاد کنیم که برهمین اساس پیشنهاد دادیم که پیمانکار نصب و تجهیز گاردیل‌ها، مسئولیت نگهداری و حفاظت از گاردیل‌هایش را برعهده گیرد که نامه این پیشنهاد آماده شده و به زودی به مناطق ابلاغ خواهد شد که اگر این اتفاق رخ دهد شاهد کاهش شدید سرقت گاردیل‌ها خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای گاردیل که مورد علاقه سارقان است از نیوجرسی استفاده نمی‌کنید؟ گفت: اساسا ذات نیوجرسی، المان شهری نیست و بیشتر می‌توان در رفیوژهای میانی بزرگراه‌ها و یا مسیرهای دو طرفه استفاده کرد و اگر قرار باشد به جای گاردیل از نیوجرسی استفاده کنیم شهر پر از المان بتنی می‌شود و منظر شهر را مخدوش می‌کند.

شیخ بهایی اضافه کرد: البته در بزرگراه‌هایی که نقاط پرتگاهی همچون کانال دارند ایمن‌سازی با نیوجرسی انجام می‌شود و با توجه به موقعیت بزرگراه‌ها از نیوجرسی استفاده می‌شود. به عنوان مثال رفیوژ میانی بزرگراه شهید هاشمی به طور کامل برداشته شده و تا بهشت زهرا (س) به طور کامل به جای گاردیل از نیوجرسی استفاده کرده‌ایم.

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد ارزش ریالی سرقت‌های انجام شده در بزرگراه‌ها اظهار کرد: هنوز ارزش ریالی سرقت‌ها احصاء نشده است.

کدخبر: 851082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟