باید در حوزه شهری کار را به مردم واگذار کنیم

به گزارش رکنا، نشست بررسی چالش‌ها و مسائل فعالیت‌های داوطلبانه و مردم نهاد از منظر قانون عصر دیروز (دوشنبه ۱۴ آذرماه) در محل ستاد سمن‌ها با حضور سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و زهره الهیان نماینده مردم تهران و نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در مجلس برگزار شد.

سید احمد علوی رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سمن‌های شهر تهران در این نشست با بیان از انباشت مباحث به ویژه در حوزه تشکل‌های مردم نهاد انتقاد و اظهار کرد: به جای اینکه مباحث حل و فصل شوند به دوره‌های بعدی منتقل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از عدم بروز رسانی قانون شهرداری انتقاد و تصریح کرد: قانون شهرداری برای سال ۱۳۴۲ است و ما فقط شاهد این هستیم که این قانون اصلاح شده است به عبارتی قانون جدیدی وضع نشده است.

وی افزود: در گذشته اداره شهرها با دولت‌ها بود و سپس با گسترده شدن محیط‌های شهری مدیریت در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت اما  چرا باید شهرداری های ما هنوز بر اساس قانون سال ۱۳۴۲ فعالیت کنند؟

وی با اشاره به تشکل‌های مردم نهاد در حوزه شهری گفت: فعالیت‌های داوطلبانه مردم در حقیقت کمکی به شهرداری در جهت ارائه خدمات با کیفیت و کم هزینه به مردم است اشکال اینجاست که قانون برای این کار تعریف نشده است.

علوی خاطرنشان کرد: قانون، قانون تصدی گری دولت ها و شهرداری‌ها است و در امور مالی کاری مزاحمت‌های را صورت داده است در حالی که همچنان که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید کار را به مردم واگذار کرد و در جهت توانمندسازی حلقه های میانی گام برداشت.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سمن‌های شهر تهران تاکید کرد: در تغییر قوانین دست شورای شهر به طور کامل بسته است چرا که باید نهادهای بالادستی مثل مجلس ورود کند.

وی با اشاره به طرح مجلس درباره نحوه فعالیت NGO‌ها گفت: تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد برای علنی‌تر و کارآمد شدن هر چه بهتر این قانون مشارکت کرده و نظرات خود را ارائه دهند.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد در مجلس هم در این نشست اظهار داشت: در سایه سیاست کلان نظام که همان رویکرد مردمی است امروز شاهد حرکت های داوطلبانه متعدد در حوزه های مختلف در کشور هستیم.

وی افزود: مشارکت مردم را نباید فقط به حوزه سمن‌ها محدود کنیم بلکه این مشارکت ها آنقدر وسیع است که اکنون از شنیدن برخی از این گزارش ها متعجب می‌شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به دخالت برخی دستگاه‌ها در حوزه سازمان ‌های مردم نهاد گفت: متاسفانه دستگاه‌های مختلف در حوزه سمن‌ها خود را ذی نفع می‌دانند که ورود دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به چالشی بزرگ برای سمن‌ها تبدیل شده است.

الهیان با تاکید بر اینکه باید نگاه مجگیرانه به سازمان‌های مردم نهاد به نگاه حمایتی و تشویقی تغییر یابد، تصریح کرد: باید بستر مشارکت‌ هر چه بهتر NGOها فراهم شود.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید اندیشیده شود که چگونه ‌مشارکت تخصصی مردم را می‌توان جلب کرد، یادآور شد: دستیار مردم سازی دولت توسط آقای رئیسی یک گام محکم و خوبی در این حوزه است.

عضو فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد در مجلس بر جایگاه و نقش NGOها و سمن‌ها در عرصه بیان اعتراضات مردم تاکید و تصریح کرد: باید بلندگوهای مردمی را تقویت کنیم.

گفتنی است، در این نشست نمایندگان تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص مسائل مربوط به جامعه، وضعیت تشکل‌ها، بروز و نمود برخی رفتارها با تشکل‌های مردم نهاد، وجود تشکیل هئیت منصفه سازمان‌های مردم نهاد،  نبود زیر ساخت‌ واحد برای فعالیت، عدم انسجام در مجوزهای قانونی، نارسائی‌ها و مشکلات اقدامات داوطلبانه، لزوم تکریم NGOها، اخذ نظرات فعالان NGO در تدوین پیشنویس قانون فعالیت‌ها از حمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

کدخبر: 850512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟