انسیه خزعلی: قتل های ناموسی در ایران کمتر شده است/ تصویب قانون منع خشونت به تنهایی کارساز نیست + فیلم
حجم ویدیو: 15.01M | مدت زمان ویدیو: 00:01:35

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قتل‌های ناموسی را می‌توان به دو دستهٔ درون‌خانوادگی و برون‌خانوادگی تقسیم کرد. قتل‌های درون‌خانوادگی شامل به قتل رساندن فرد یا افرادی از اعضای خانواده توسط سایر اعضای همان خانواده، به تنهایی یا با مشارکت افراد بیگانه است. قتل‌های برون‌خانوادگی قتل‌هایی هستند که با انگیزهٔ انتقام جویی از متجاوزان به نوامیس و توسط فرد مورد تجاوز قرار گرفته یا خانوادهٔ او انجام می‌شوند. قربانیان قتل‌های ناموسی درون‌خانوادگی معمولاً دختران ازدواج‌نکرده‌ای هستند که توسط پدر یا برادرشان کشته می‌شوند یا زنان متأهلی که توسط شوهر، برادر، پدر یا دیگر بستگان خود به قتل می‌رسند.

سالهاست که فعالان حوزه زنان در تلاش برای تصویب قانون های مانع خشونت نسبت به زنان هستند اما هنوز تلاش ها به ثمر نرسیده است و از سوی دیگر نهادهای فرهنگی و آموزشی هم در مناطق تحت آسیب این نوع قتل ها عملکرد بسیار ضعیفی را دارند به شکلی که هیچ اثری از اصلاح تفکر افراد شکل نگرفته است. سالانه قتل های ناموسی در ایران رخ می دهد که به حتم با فرهنگسازی و قانونگذاری می شد که خیلی از این قتل ها رخ ندهد به طور مثال از میان قتل های ناموسی رخ داده در سال های گذشته می توان به موارد زیر اشاره داشت:

سعیده دختر ۱۴ ساله  اهل زاهدان در ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ توسط پدرش «محمد شریف» به دلایل ناموسی در ارتفاعات هلور سنگسار شد.

شیدا زن ۱۶ ساله مریوانی بود که یک کودک ۲ ساله داشت همسر شیدا معتاد بود و در سال ۱۳۸۸ به دست برادرش و با چاقو به قتل رسید.

دلبر خسروی دختر ۱۷ ساله در دهی نزدیک شهرستان مریوان بود که وادار به ازدواج با شوهرش شده بود. دلبر به دلیل قصد طلاق از همسر توسط پدرش سر بریده شد.

در سال ۱۳۸۷ فرشته نجاتی دختر ۱۹ سالهٔ اهل مریوان به اتهام رابطهٔ نامشروع، به‌دست پدرش سر بریده شد.او مدتی بود که از شوهرش (که ۱۸ سال از او بزرگ‌تر بود) جدا شده بود و تصمیم داشت با انتخاب خودش و با یکی از خواستگارانش ازدواج کند.

در شهریور سال ۱۳۹۰ سه خواهر به نام‌های مهتاب (۱۹ ساله)، مهسا (۱۶ ساله) و لادن (۱۲ ساله) در حالی که برای خرید عروسی و گردش همراه پدر خود به زیارتگاه روستایشان واقع در تختگاه عادل‌خان در منطقهٔ دالاهو رفته بودند، بر اثر شلیک گلولهٔ پدر به قتل رسیدند. او دلیل کشتن دخترها را بی‌پولی و جلوگیری از بی‌آبرویی عنوان کرد.

رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله‌ای بود که در ۱ خرداد ۱۳۹۹ به دست پدرش به قتل رسید. پیش‌تر او به‌دلیل مخالفت خانواده با ازدواجش، به همراه دوست پسرش از خانه گریخته بود، اما توسط پلیس دستگیر و به پدرش تحویل داده شد. پدر رومینا هنگامی که او خواب بود، با داس سر از تنش جدا کرد.

ریحانه دختر ۲۲ ساله اهل کرمان بود در ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ توسط پدرش با «میله» و به گفته برخی رسانه‌ها با تبر کشته شد.

فاطمه دختر ۱۹ ساله آبادانی بود که در ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ توسط شوهرش سر بریده شد.

مونا حیدری زن ۱۷ سالهٔ اهوازی بود که در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ توسط همسرش سَر بُریده شد....

و در نزدیک ترین وقوع قتل های ناموسی که رسانه ای شده است می توان به قتل معصومه 17 ساله به دست پدرش اشاره داشت. قتل های ناموسی ادامه دارند اما قانونگذاری برای جلوگیری و ممانعت از بروز خشونت و ارتکاب این جنایات سالهاست که با حرکتی همچون توقف مسیر خطرناک خود را طی می کند.

معصومه تازه ترین قربانی معصوم قتل های ناموسی در ایران

13 آذر، همین چند روز پیش بود که خبر قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی به دلیل موارد ناموسی توسط پدرش با چاقو در رسانه ها دست به دست شد. این اولین باری نیست که خبر قتل ناموسی ، در کشور را می شنویم و آخرین بار هم نخواهد بود. در این راستا، از انسیه خزعلی-معاون امور زنان و خانواده  پرسیدیم که برنامه دولت و معاونت زنان رئیس جمهوری برای حمایت از دختران و زنان در برابر خشونت ها و  جلوگیری از بروز چنین رخدادهای تلخی چیست.

انسیه خزعلی: لایحه منع خشونت علیه زنان در حال بررسی است

انسیه خزعلی ، معاون امور زنان ریاست جمهوری در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در مجلس شورای اسلامی بالاخره چه زمانی به تصویب می رسد، گفت: این لایحه در حال بررسی است و مجلس به همراه معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جلسات کارشناسی مشترکی برگزار کرده است. امیدوار هستیم که به سرعت این موضوع پیگیری شود و چندین بار هم این را از نمایندگان درخواست کرده ایم که این مهم، هرچه سریعتر تصویب شود و البته فوریت آن تصویب شده است. همچنین در لایحه حفظ کرامت زنان، تغییراتی اعمال شده است که متناسب با نیازهای روز باشد و قطعا لایحه ای نیست که برای 10 سال پیش باشد. 

خزعلی : قتل های ناموسی کمتر شده است

وی در ادامه در پاسخ به اینکه این معاونت در خصوص قتل های ناموسی که اخیرا هم یک مورد در اهواز رخ داده بود چه واکنشی دارد و برای کاهش آن تاکنون چه کرده است افزود: باید توجه داشت که قتل های ناموسی به ویژه در چنین مناطقی، کمتر شده است؛ اما متاسفانه هنوز هم مواردی مشاهده می شود. بخشی از این معضل، با کار فرهنگی حل می شود و شاید با قانون نتوان جلوی خیلی از این موارد را گرفت.

خزعلی تاکید کرد: این قبیل اتفاقات، مسائلی هستند که در فرهنگ آن منطقه ریشه دارند به طوری که می بینید وقتی یک دختر به چنین شکلی کشته می شود، مثل مورد اخیر که قاتل می آید، خودش را معرفی می کند و خیلی عادی و راحت این اتفاق فجیع برخورد می کند. 

تنها با تصویب قانون نمی شود مانع ارتکاب قتل های ناموسی شد

وی در پاسخ به اینکه آیا تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت با تغییرات جدید، می تواند مانع از بروز قتل های ناموسی شود یا خیر، گفت: خیلی از این موارد با قانون مرتفع نمی شود و حتما باید با کمک ابزارهای فرهنگی این مهم پیگیری شود. در این راستا برنامه هایی برای والدین و آموزش سبک زندگی با آگاهی سازی داریم.

کدخبر: 850267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟