کارنامه چهل ساله مجلس در بهبود شرایط بانوان/ میانگین حضور زنان در مجلس کمتر از 10درصد و در اقتصاد تنها 17درصد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در ماه های اخیر مبحث مطالبات زنان ایران مورد بحث است. مطالباتی که امروز در مورد خواست زنان از حکومت بیان می شود مطالباتی نیست که در همین چند ماه شکل گرفته باشد زنان ایران سالها است خواستار آنند که در چارچوب قانون اساسی به عنوان شهروند دارای حقوقی باشند و حقوقی که در قانون برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، اعمال شود. ضمن اینکه تبعیض‌های جنیستی موجود چه در قانون و چه در عرصه کنش میان زنان و مردان در جامعه کاهش یابد. در حقیقت زنان ایرانی نمی‌خواهند شهروند درجه دو باشند و محدودیتی برای زنان ایرانی در دستیابی به ثروت و قدرت نباشد.

میزان اشتغال زنان در اقتصاد، تنها 17 درصد است که بسیار پایین است. همچنین حضور زنان در بخش سیاسی وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

دامنه حقوق اجتماعی زنان بسیار وسیع است؛ گسترده‌ترین شکل آن را می‌توان در منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ شمسی دید که طیف وسیعی از موضوعات از جمله سلامت، حقوق فرهنگی، حقوق اقتصادی، حقوق سیاسی و حقوق قضایی زنان را در برمی‌گیرد.

رسیدن زنان به حقوق از آنجا در یک کشور شکل می گیرد که نمایندگان در مجلس دغدغه جدی برای رسیدن نیمی از جمعیت ایران به حقوق به حق را داشته باشند. اینکه چرا کارنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهبود شرایط اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی ... زنان نتیجه مردودی دارد و مطالبات چهل ساله زنان ایران همچنان در جایگاه مطالبه باقی مانده است مبحثی بود که برای رسیدن به پاسخ های ان با محمود صادقی یکی از نمایندگان سابق مجلس به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می توانید بخوانید.

محمود صادقی ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ، در گفت‌وگو با رکنا، با تاکید براینکه یکی از مشکلات اساسی مجلس شورای اسلامی برای مردودی در کارنامه تلاش برای بهبود شرایط زنان جامعه به نظام انتخاباتی کشور به ویژه بخش نظارتی آن مربوط می شود گفت: یک بخشی بنا به تفسیر خود از اصل 99 قانون اساسی ، مسئله نظارت را تفسیر به اجرا و استصوابی می کند و با یک روند نامشخص، عمل نظارت را انجام می دهد که این باعث شده خود به خود نهادهای انتخاباتی، کارآمدی خود را از دست بدهند. 

او ادامه می دهد: در چهار دوره نخست مجلس شورای اسلامی بحث نظارت به دخالت تبدیل نشده بود در ادامه روند دخالت ها باعث شد اشخاص ذی صلاح از چرخه انتخابات حذف شوند و مجلس نیز تضعیف شود و مطالبه گری مناسبی نداشته باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای بهبود شرایط اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و ... نیازی به اصلاح قانون اساسی نداریم؛ بلکه باید تفسیر قانون اساسی اصلاح شود. این موضوع نیز قابل حل بوده و حتی در دوره امام خمینی (ره) نیز این اتفاق با منصوب شدن افراد مختلف با دیدگاه های گوناگون در شورای نگهبان رخ داد. 

صادقی با بیان اینکه از دو زاویه باید به مسئله اصلاح قانون اساسی فکر کرد افزود: یکی اصلاح نظام انتخابای است که طبیعتا قدیمی شده و حتی از اصلاح آن 30 سال می گذرد. این در حالی است که بسیاری از کشورها نظام های انتخاباتی خود را در دو دهه اخیر به روز رسانی کرده اند. برای مثال در ساختار انتخاباتی خود، کمیسیون ملی انتخابات را پیش بینی کرده اند که در بعد اجرا و نظارت یک فرایند مشارکتی دارد. احزاب در آن حضور دارند و شفافیت نیز در عملکردشان وجود دارد و نظارت روی افراد منطقی تر است.ما باید در یک سطحی به اصلاح قانون اساسی فکر کنیم و در سطح بعدی نیز به اصلاح قانون انتخابات فکر کنیم که از این زاویه نیز می توان به عملکرد مجلس کمک کرد. 

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی، چه میزان از حضور زنان بهره برده است  گفت: دقیقا این مسئله ای است که اگر بخواهید پاسخ آن را بگیرید ابتدا باید به وضعیت کنونی کشور نگاه کنید. وقتی مردم، اقشار و... فکر کنند که در مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و... فردی حضور دارد که نماینده آنها است و مطالبات آنها را پیگیری و به سرانجام می رساند، طبیعا هیچ موقع به دنبال اعتراض خیابانی نمی روند فلذا ما در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم.

صادقی ادامه داد: در چند دهه اخیر در دنیا برای حضور زنان در عرصه سیاست، تلاش های زیادی صورت گرفته است و حتی نتایج آن تلاش ها و فعالیت ها نیز هم اکنون روشن است. زنان توانستند در یک صد سال اخیر ابتدا حق رای خود را بگیرند، حق منتخب شدن را گرفتند و در نهایت نیز به سرعت متحول شدند و امکان حضور در نهادهای تصمیم گیرنده را پیدا کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه البته هنوز هستند کشورهایی که زنان در آن امکان قرار گرفتن در راس قدرت را نداشته اند افزود: آمریکا یکی از این کشورها بود که یک زن تا کنون نتوانسته است، به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود اما از آن طرف ما آلمان را داشتیم که نخست وزیر آن سال ها خانم مرکل بود و توانست بسیاری از مسائل و حتی اختلافات بین المللی را حل و فصل کند. 

صادقی افزود: میانگین حضور زنان در مجلس ایران عملا کم تر از 10 درصد است  و در بهترین حالت حضور زنان در مجلس شاید 15 الی 16 زن حضور داشته اند. برای حل این مسئله نیز ما باید از اقداماتی که دیگر کشورها انجام داده اند به نوعی الگو برداری کنیم حالا یا با سهمیه یا توسط نهاد های مدنی و یا توسط احزاب، زنان را به بدنه تصمیم گیر نزدیک کنیم. کمااینکه زمینه ذهنی و فرهنگی با توجه به شرایط فعلی کشور و مطالبات مردم شکل گرفته است تا از این به بعد بیشتر شاهد حضور زنان در عرصه سیاستگذاری و اجرا باشیم.

کدخبر: 848696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟