اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای بررسی وجود گاز متان در محدوده آرادکوه

به گزارش رکنا به نقل از فارس، دستگاه طیف‌سنج ناسا که گفته می‌شود این روزها یک ابر متان را در محدوده جنوبی تهران شناسایی کرده است، سروصدای زیادی به پا کرده و مسئولان محیط زیست و شهرداری را به واکنش واداشته است.

گفته شده این دستگاه طیف سنج تصویربرداری (EMIT) که در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن،  ابری از گاز متان را به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی کرده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

مسئولان شهرداری تهران ادعای انتشار این گاز را در محدوده مورد اشاره که در واقع محدوده مجتمع پردازش پسماند آرادکوه است را رد کردند. با وجود رد این ادعا از سوی شهرداری، محمد عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران خواسته که به صورت علمی این ادعای مطرح شده از سوی ناسا را بررسی کند.

علی نورپور رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این موضوع به ذکر چند نکته اشاره کرد و گفت: نخستین نکته این است که بر روی صحت ‌و سقم این گزارش باید بررسی دقیق و علمی انجام گیرد.

روش طیف سنجی دقیق نیست

نورپور در ادامه با اشاره به اینکه روش طیف سنجی که ناسا اخیرا از آن استفاده کرده است، یک روش جدید و با کمک ابزارهای ماهواره‌ای است، اظهار داشت: این روش اندازه‌گیری را نمی‌توان دقیق دانست.

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه تاکنون به منبع انتشار این گاز در هیچ مرجع علمی اشاره نشده است و معلوم نیست چرا نوک پیکان‌ها به سمت مرکزآرادکوه رفته است، اظهار داشت: منابع مختلفی می‌تواند عامل تولید متان باشد که از مراکز دامداری تا فعالیت‌های صنعتی دامنه‌دار است.

نورپور با تاکید بر اینکه صرفا مرکز پردازش را نمی‌توان عامل تولید متان دانست و این نوع قضاوت عجولانه است.یادآور شد: روش طیف سنجی به وسیله ماهواره خیلی قابل استناد نیست، و از طریق این روش زمانی می توانیم اظهار نظر کنیم که مانیتورینگ انجام داده باشیم.

دانشگاه تهران امکان بررسی صحت و سقم این ادعا را دارد

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه توان علمی این دانشکده برای بررسی صحت و سقم بررسی‌های ناسا و منشایابی احتمالی انتشار گاز متان قابل اتکا است، گفت: گزارش منتشر شده کامل نیست و اینکه در یک محدوده به صورت پیوسته گاز متان دیده شود، جای تردید دارد و باید این ادعا با صورت علمی بررسی شود.

نورپور تاکید کرد: ما آمادگی داریم در یک بازه زمانی یک ماهه این ادعا را مورد بررسی قرار داده و با کمک دستگاه‌های سنجش موجود، وجود گاز متان در این محدوده را تایید یا رد کنیم. 

گاز متان به سلامتی آسیب نمی رساند

این استاد دانشگاه درباره نگرانی‌های پیش آمده از انتشار گاز متان در جنوب تهران نیز توضیح داد: این گاز به طور معمول در همه جا هست و مساله نگران کننده‌‌ای از نظر آسیب به سلامتی شهروندان از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: گاز متان در پالایشگاه‌ها، مراکز دامداری و صنعتی به صورت معمول به عنوان یک گاز گلخانه‌ای وجود دارد. که در لایه‌های بالایی جو تاثیرگذار بوده و باعث افزایش دمای هوا می‌شود.

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، گفت: در دنیا قوانین محدود کننده تولید گاز متان به طور اخص وجود ندارد، اما برای کنترل تولید این گاز در محدوده مراکز دفن زباله مثل آرادکوه،کاهش ورودی پسماند است که شهرداری تهران با احداث مراکز MRF به سمت آن حرکت کرده است.

کدخبر: 840524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟