کمبودهای دارویی به ۷۸ قلم کاهش یافت / داروهای بیماران اس ام ای توزیع شد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، حسین شمالی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در سالن کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: دارویار طرح بزرگی است که امسال اجرای آن با منابع تخصیص یافته در حال اجراست و تاکنون پیش پرداخت برای مطالبات داروخانه ها  توسط بیمه ها پرداخت شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهارداشت: اکنون در اجرای طرح دارویار مشکلی نیست، داروخانه ها درمورد مطالبات خود برای ماه‌های آینده نگران هستند ولی جای نگرانی نیست، منتظر هستیم بیمه ها صورتحساب رسمی را اعلام کنند تا به داروخانه ها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه حساس ترین موضوع در طرح دارویار تامین منابع بود که اکنون مشکلی نیست، ادامه داد: بر اساس این طرح داروهای داخلی بدون افزایش پرداختی از جیب مردم زیر چتر حمایت بیمه ها در دسترس بیماران قرار می گیرد و داروی خارجی نیز با قیمت جدید عرضه می شود  و مابه التفاوت آن بدون پرداختی از سوی بیمار توسط یارانه ارائه می شود.

شمالی تصریح کرد: ۳۶۶ قلم داروی ضروری که تحت پوشش بیمه نبود توسط دولت مابه التفاوت آن  پرداخت می شود و فشار مالی بر دوش  مردم نیست، در این طرح  تجویز منطقی دارو کنترل می شود و دستورالعمل های بالینی تدوین شده است.

داروی بیماران اس ام ای تامین شده است

وی ادامه داد: داروی اس ام ای موجود بوده و توزیع شده است، مشکلی در این زمینه نیست و بیماران اس ام ای نگران نباشند.

شمالی تصریح کرد: در مورد قیمت داروهای خارجی هیچ مشکلی نداریم و کمیسیون قیمت گذاری دارو در نشست‌های خود به این موضوع می‌پردازد.

وی درباره کمبود سرم نیز گفت: از دو هفته پیش واردات در حال انجام است و برای ۱۵ میلیون واحد که نیاز کشور است، مجوز داده ایم.

وی ادامه داد: مصرف سرم به گونه‌ای افزایش یافت که برنامه ریزی های ما را تحت الشعاع قرار داد و فعلاً در مراکز درمانی مهم، بحران کمبود سرم نداریم.

محمد عبدزاده رئیس سندیکای تولید کنندگان داروهای منابع انسانی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری  هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران فارما  ۱۸ مهرماه در مصلی امام خمینی گفت: این همایش بین المللی با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت دارویی برگزار می شود.

مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان داروهای منابع انسانی نیز  تصریح کرد: بحث توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی امسال مورد توجه است، البته در این  صنعت ماشین آلات ها  فرسوده شده اند و  نیاز به مساعدت دولت و مجلس در این زمینه داریم.

وی خاطرنشان کرد:  امیدواریم در بودجه سال آینده  ردیفی برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی تعلق گیرد  تا بر این اساس علاوه بر  تامین دارویی کشور  در زمینه صادرات دارویی فعال تر باشیم.

پیر صالحی  افزود: در حاشیه برگزاری این همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت دارویی کشور، برگزاری تورهای بازدید برای دانشجویان از شرکت های دارویی، اجرای مسابقه و چالش دانشجویی،   برپایی مسابقه عکس حوزه سلامت با همکاری سازمان نظام پزشکی در بحث کرونا و مدبرین سلامت، برگزاری نشست های آموزشی  به عنوان  برنامه های جانبی  برگزار می شود.

محمد امیرخانی  معاون امور بین الملل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: موضوع تبادل دانش و فناوری در حوزه داروسازی بسیار مهم است،   علاوه بر مباحث  فروش دارو و مواد اولیه دارویی فروش فناوری نیز  در صنعت داروسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت:  با سرمایه گذاری خارجی و صاحبان صنایع برای توسعه دارو،   باید از همه ظرفیت های بین المللی باید برای صادرات استفاده کنیم.

امیرخانی ادامه داد: تعداد زیادی از سفرا در نمایشگاه  برای تبادل نظر در عرصه داروسازی  دعوت  کردیم تا در  زمینه تفاهمات و همکاری ها در جهت ارتقای صنعت دارویی کشور کوشا باشیم.

سید موید علویان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران نیز در این نشست گفت:  آموزش پزشکان امری مهم  است به همین دلیل تفاهم نامه ای با سندیکای دارویی منعقد شده تا در حاشیه برگزاری نمایشگاه، به آموزش پزشکان و داروسازان نیز پرداخته شود.

 وی افزود: ۴۷ اتاق فکر در سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده که به مباحث آموزشی نیز پرداخته می شود،  در این نمایشگاه بین المللی مباحث آموزشی برای پزشکان و داروسازان نیز برگزار می شود.

کدخبر: 827581 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟