اوضاع تجهیزات امداد هوایی کشور مطلوب نیست/ انبارهای هلال احمر نیاز به تکمیل ذخایر دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تجهیزات هلال احمر به لحاظ لجستیک، انبارها، بالگرد و سایر موارد بسیار کمبود دارد که با توجه به نیاز جدی کشور، باید برنامه ریزی دقیقی برای رفع کمبودها انجام شود.

در این راستا، مهدی ولی پور ، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر چه نیازها و کمبودهایی دارند، گفت: بر اساس شاخصی که مصوب شورای عالی مدیریت بحران است، لازم است برای پوشش 10 درصد خانوار ساکن کشور، برای زمان حوادث و سوانح، آمادگی داشته باشیم. این آمادگی شامل تامین اقلام زیستی و بهداشتی است. همه ساله بر اساس اعتباراتی که به هلال احمر تخصیص پیدا می کند، تلاش می کنیم که این انبارها را تجهیز کنیم. عمده این فرایند مربوط به بسته های غذایی است؛ چراکه اقلام بهداشتی، تاریخ مصرف مشخصی دارند و ممکن است اصلا مصرف نشوند؛ لذا در حدی که بتوانیم حوادث معمول کشور را مدیریت کنیم، در انبارهایمان اقلام بهداشتی داریم.

وی در ادامه افزود: در همین راستا تلاش شده است که بر اساس تجارب و پیش بینی ها، انبارها را در حد متعارف شارژ کنیم؛ ولی نیاز به تکمیل ذخایر و انبارهای کشور وجود دارد. با توجه به اینکه ایران، کشوری حادثه خیز و حوادث در آن رو به افزایش است و همچنین با تغییرات اقلیمی نیز مزید بر علت شده است، نمی توان با دقت پیش بینی کرد که با چه حوادثی مواجه هستیم.

امکانات زمینی و هوایی هلال احمر نیاز به نوسازی و افزایش دارد

ولی پور در خصوص تکمیل تجهیزات و امکانات لجستیکی هلال احمر نیز گفت: امکانات زمینی و هوایی هلال احمر نیاز به نوسازی و توسعه و افزایش دارد. برای لجستیک زمینی، مبلغی تخصیص پیدا کرده است و تا پایان سال بخشی از ناوگان زمینی نوسازی خواهد شد. همچنین وضعیت فعلی نیز رو به بهبود خواهد رفت. با این وجود، اوضاع برای امکانات هوایی آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث تجهیزات تخصصی و خدمات هوایی، به اعتبارات بیشتری  نیاز است، گفت: متاسفانه تجهیزات تخصصی، ناوگان هوایی و زمینی مشابه داخلی ندارند. جلساتی را با شرکت های دانش بنیان داشتیم که بخشی از این را بومی سازی کنیم.

او در پایان در خصوص میزان آمادگی هلال احمر برای فصل پاییز گفت: برای استان های شمال، شمال غربی و شمال شرقی، منتظر سیلاب های پاییزه هستیم. با این وجود بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی که پاییز امسال دیرتر شروع خواهد شد، هلال احمر آمادگی کافی برای هر حادثه ای را دارد و انبارها در وضعیت نرمال قرار دارند.

کدخبر: 822571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟