پروانه احداث ۸ نیروگاه تجدیدپذیر صادر شد

به گزارش رکنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «احمدرضا توکلی» افزود: مجموع ظرفیت این واحدها ۲ هزار و ۳۱۴ مگاوات (شامل یک هزار و ۸۷۷ مگاوات خورشیدی، ۴۰۰ مگاوات بادی و ۳۷ مگاوات بازیافت حرارتی) است که پروانه احداث در قالب خود تأمین برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: صنایع می‌توانند در ساختگاه‌هایی که در همه استان‌ها توسط ساتبا مشخص و یا ساختگاه‌هایی که توسط صنایع معرفی شده، پس از تأیید این سازمان، به احداث نیروگاه بپردازند و برق تولیدی خود را در محل صنعت تحویل گیرند.

این مقام مسئول گفت: طبق توافق‌نامه بین ساتبا، توانیر و صاحبان صنعت و ازآنجایی‌که برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر ناهموار است، برنامه‌ریزی شده است تا برق تولیدی صنایع به شبکه سراسری برق متصل شده و برق به‌صورت یکنواخت، هموار و بدون قطعی برق در اختیار صنایع قرار گیرد.

توکلی درباره تأمین برق صنایع به‌صورت یکنواخت و هموار، خاطرنشان کرد: منظور از برق هموار، میزان توان ثابت روزانه تحویلی به مشترک در بازه زمانی مورد موافقت است که حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز را در برمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه در ایام پیک مصرف، تأمین برق برای این واحدها با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود، صاحبان صنایع به‌ضرورت این اقدام پی برده و  پیگیر آن هستند تا واحدهای خود احداث استفاده نمایند.

وی گفت: درخواست ۹ شرکت دیگر نیز به ظرفیت یک هزار و ۶۲ مگاوات در حال بررسی و تکمیل مدارک جهت دریافت مجوز احداث نیروگاه تجدیدپذیر هستند.

توکلی ادامه داد: اکنون در کشور با کمبود سوخت فسیلی روبه‌رو هستیم پس بهتر است که با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و هم به سمت جهانی‌شدن حرکت کنیم.

به گزارش رکنا، مطابق آمار سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) هم اکنون مجموع ظرفیت اسمی نیروگاه های خورشیدی و بادی در ایران 814 مگاوات است. این در حالی است که با افتتاح طرح جدید دولت، 2277 مگاوات به ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ایران اضافه خواهد شد و مجموع ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی در ایران حدودا چهار برابر خواهد شد و به میزان 3094 مگاوات خواهد رسید.

البته باید توجه داشت که مطابق آمار وزارت نیرو، ایران دارای 140 هزار مگاوات مجموع پتانسیل بالقوه تولید برق با استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی است و حتی با افتتاح طرح های جدید دولت تا دو سال آینده، بازهم تنها به 2.2 درصد شرایط ایده آل خواهد رسید.

کدخبر: 818068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟