با نسخه پزشک، افزایش قیمت دارو نداریم / تا امروز تنها ۲۷ قلم دارو مشمول طرح دارویار شده اند

به گزارش رکنا، مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری امروز ۲۳ مردادماه که به مناسبت روز خبرنگار و سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت برگزار شد، گفت: در حال حاضر یکی از ارکان اصلی جامعه سلامت در کنار امنیت است، در همین راستا بیمه سلامت با توجه به تکالیف قانونی به خصوص محدودیت منابع کارمهمی در زمینه تامین سلامت جامعه و به ویژه افراد کم برخوردار است که سه دهک پایین جامعه هستند به صورت صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند‌.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح دارویار برای ساماندهی تخصیص ارز دارو در یک ماه گذشته توضیح داد: دولت علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی و .. این طرح را آغاز کرده و ممکن است نگرانی‌هایی در این رابطه وجود داشته باشد. قرار بود ۳۶۶ قلم داروی ضروری و کم عارضه در طرح دارویار تحت پوشش قرار بگیرند، البته در حال حاضر تنها ۲۷ قلم دارو مشمول شده‌اند. البته این داروها  دارو‌های بسیار مهمی بخصوص در حوزه بیماری‌های زمینه ای از جمله دیابت هستند و در فازهای بعدی تعداد بیشتری از داروهای ضروری براساس طرح دارویار تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

۴ هزار میلیارد تومان بودجه اجرای طرح دارویار

ناصحی در ادامه گفت: از ابتدای آغاز اجرای طرح دارویار ۴ هزار میلیارد تومان به طور خاص این طرح اختصاص داده شده است و تخصیص این بودجه باعث شده است که سازمان بیمه سلامت بتواند پرداخت‌های به‌روزی داشته باشد. بودجه دارویار افزون بر بودجه سنواتی سازمان بیمه سلامت است که بخشی از آن پرداخت شده و بخش دیگری نیز به تدریج پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: سازمان بیمه سلامت برای تامین مالی هزینه‌های درمانی مردم با توجه به محدودیت منابع در همه کشور‌ها بویژه کشور ما کار مهمی در تامین سلامت آحاد جامعه بویژه افراد کمتر برخوردار در سه دهک پایین جامعه دارد که توفیق داشتیم امسال اقدامات مرتبط با بیمه این افراد را انجام دهیم. در زمینه بیمه رایگان سه دهک پایین، عشایر و بیمه همگانی که عمدتا نیازمند کمک دولت هستند توفیق مناسبی در صندوق روستاییان و عشایر و صندوق همگانی در سال جاری داشتیم. صندوق دیگر ما صندوق بیمه کارکنان دولت است که با توجه به نقش کارکنان دولت بسیار مهم است. در صندوق سایر اقشار، خانواده معظم شهدا، اتباع، مددجویان کمیته امداد، خانواده زندانیان و... همه در این صندوق هستند. در صندوق بیمه ایرانیان نیز خدمات خویش فرما ارائه می‌شود.

وی افزود: شاید اگر سرانه مصوب قانون را حساب کنیم بودجه حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر از منابعی است که باید ارائه خدمت کنیم و قطعا نقصان‌هایی در پرداخت‌ها و تامین مالی داریم، اما با توجه به همکاری سازمان برنامه و بودجه این مشکلات در حال برطرف شدن است و خوشبختانه مدتی است اعتبارات ما به موقع پرداخت می‌شود.

بیمه رایگان ۶ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱

ناصحی درباره برنامه دولت برای پوشش بیمه همگانی توضیح داد: پوشش همگانی بیمه در سه مقوله می‌گنجد. پوشش جمعیتی، پوشش خدمات و پوشش مالی مردم در این زمینه است. در بحث پوشش جمعیتی خوشبختانه از سال قبل در مناطق آسیب پذیر اقدامات را آغاز کردیم تا این گام مهم برداشته شود. پوشش جمعیت تاکنون حدود ۸۱۲ هزارنفر جمعیت در حاشیه شهر‌ها را بیمه کردیم و به دل جمعیت رفتیم. در کنار این کار مهم قانون گذار امر مهم بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه را با تامین منابع ۶۰۰۰ میلیارد تومانی دنبال کرده است و تخصیص‌ها در حال اجرا است تا با این مبالغ بیمه رایگان با بیمه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر انجام شود که با احتساب آن ۸۱۲ هزارنفر، درحال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت ما در سال ۱۴۰۱ بیمه شدند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: صندوق بیمه همگانی در بخش‌های دولتی درمان بیشتر کاربرد دارد. در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد پوشش بیمه‌ای در این صندوق برقرار است. پس مراجعه افراد این صندوق به بخش خصوصی سبب تحمیل هزینه به آن‌ها خواهد شد؛ البته گام‌هایی برداشتیم تا بیمه شدگان این صندوق بتوانند در بخش سرپایی هم از بخش خصوصی استفاده کنند و این طرح آزمایشی در شهر سراوان اجرایی شده است.

وی افزود: برای عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه بستری را به صفر رساندیم و در مراجعه به مراکز دولتی هیچ هزینه بستری پرداخت نمی‌کنند و در بخش سرپایی هم ۱۵ درصد کاهش پرداختی داشتند. در بخش فیزیوتراپی سقف خدمات و ریالی برداشته شده است. در داروخانه‌ها سقف ریالی را برداشتیم تا با اجرای طرح دارویاری دچار مشکل نشوند.

مردم تخلفات دارویی را به شماره ۱۶۶۶ گزارش دهند

ناصحی با بیان این که طرح دارویار، طرحی مهم در نظام سلامت ایران محسوب می شود، عنوان کرد: قیمت تمام شده محاسبه شده که توسط سازمان غذا و دارو اعلام شد، در همان شب اول اجرای طرح، در سامانه‌ها بارگذاری شد و این ما به التفاوت ارز پرداخت شده و نباید افزایش قیمتی در این زمینه داشته باشیم. هرگونه افزایش قیمت برای بیماران و با ارایه نسخه پزشک، تخلف است و مردم موارد تخلف را به شماره ۱۶۶۶ گزارش دهند. نه در دارو‌های بدون نسخه (otc) و نه سایر دارو‌ها نباید افزایش قیمت داشته باشیم. تفاوت قیمت جبران شده است. حتی با پوشش بیشتر برخی دارو‌های داخلی دارویی را تحت پوشش بردیم که ۵۰ درصد بازار تقاضا داشت، پس قیمت برخی دارو‌ها حتی کمتر هم خواهد شد و در نتیجه دارویی که عرضه می‌شود قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اجرای طرح نسخه نویسی در یک سال گذشته گفت: در زمینه نسخه الکترونیک جامعیت سامانه‌های ما سبب شد طرح ساماندهی دارو در این زمینه با قابلیت همین نرم افزار‌ها فایده بخش باشد، اگر سامانه‌ها نبود این کار مهم قابل اجرا نبود. در کنار آن وزارت بهداشت هم برنامه‌هایی برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت دارد. امیدواریم این طرح و پزشکی خانواده همین امسال اجرایی شود.

وی گفت: مدت‌ها است که پرداخت‌های ما به موسسات طرف قرارداد بروز است و تقریبا تمام موسسات پزشکی دولتی و خصوصی را تا پایان خردادماه پرداخت کردیم. در زمینه پرداخت الکترونیک و پرداخت‌های طرح دارویاری هم تا پایان تیرماه انجام شده است و این گام مهمی بود و تقریبا ۱۸ ماه است پرداخت‌های مناسب و بروزی داشتیم. توجهی به حوزه پیشگیری و مراقبت اولیه داریم و در صندوق بیمه همگانی به عنوان گام مهم به آن‌ها فکر کرده‌ایم.

فرانشیز بیمه سلامت در بخش بستری ۹۰ درصد و در سرپایی ۷۰ درصد است

ناصحی درباره منابع تخصیص یافته برای اجرای طرح دارویار بیان کرد: طرح دارویاری اتفاق مهمی در حوزه ساماندهی دارو‌ها در کشور است. برای اجرای این طرح چند ماه کار کارشناسی شده که مشخص شود کدام دسته دارو‌ها تحت پوشش مناسب‌تری قرار بگیرند و قیمت تمام دارو‌ها محاسبه شده است. مجموع بیمه‌ها ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای آغاز این طرح دریافت کرده‌اند که بیمه سلامت ۱۳۰۰ میلیارد تومان و تامین اجتماعی نیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای آغاز طرح دارویار دریافت کرده است. مابقی بودجه نیز به بیمه نیرو‌های مسلح تخصیص یافته است. آنچه در قانون بودجه آمده، این است که کل بودجه مورد نیاز برای طرح ساماندهی ارز داروها، در سال جاری ۷۳ هزار میلیارد تومان است. بخشی از بودجه به شکل یک میلیارد دلار برای فصل اول سال گرفتیم و مابقی براساس عملکرد به بیمه‌ها اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره فرانشیز بیمه سلامت در بخش‌های مختلف گفت: در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند و فعلا خدمت رایگان به افراد در بخش دولتی است و در آینده پوشش هزینه در بخش سرپایی خصوصی انجام می شود. البته در مراکز دولتی سقف پوشش را برداشته تا استفاده بهینه از طرح دارویار انجام شود. مابه‌التفاوت ارز دارو نیز به بیمه‌ها پرداخت شده است.

وی در پایان تصریح کرد: بیمه بیماران خاص در شورای عالی بیمه مطرح و پس از  تصویب و تایید در شورای نگهبان ساز و کارهای اجرای آن اعمال خواهد شد. هزینه داروی بیماران اس، ام،‌ای sma  از محل ارز دولتی توسط رئیس جمهوری اختصاص داده شده است. هزینه‌های طرح دارویار جای دیگر نخواهد رفت و مردم نگران چیزی نباشند. ضمن اینکه منابع برای بیماران اوتیسمی جداگانه اختصاص داده شده است. 

کدخبر: 814606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟