فیلم باورنکردنی از انتقال کارگر گرمازده از ارتفاع 30 متری در عسلویه / کار کردن در جهنم!
حجم ویدیو: 27.75M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز هوای در منطقه عسلویه 46 درجه است. گرمایی طاقت فرسا که فعالیت برای کارگران و کارمندان این منطقه را دشوار کرده است و آنها را دچار گرمازدگی های خطرناک می کند.

گرمای هوا به همراه بالا رفتن مستمر رطوبت (گاه بیش از ۹۰ درصد) موجب بروز انواع بیماری‌های تنفسی، پوستی و قلبی برای کارگرانی شده که در فصول گرم سال ناچارند در فضای باز کار کنند.

سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید کارگران شاغل در این منطقه را مشمول بازنشستگی پیش از موعد کند. افرادی که در خوزستان، بوشهر و سایر استانها و مناطق گرمسیر در شرایط بد آب و هوایی به فعالیت می‌پردازند دچار فرسودگی می‌شوند. یعنی کار کردن در منطقه بدآب و هوا معادل دو سال کار کردن در منطقه خوش آب و هواست.

مشاغل سخت چه مشاغلی هستند؟

به مشاغلی گفته می­‌شود که سخت و زیان‌آوری مشاغل به ماهیت شغل مذکور بستگی دارد. لازم به ذکر است در این دسته از مشاغل در صورتی که بتوان تمهیدات بهداشتی، ایمنی و همچنین تدابیر مناسب توسط کارفرما به کار گرفته شود، می‌­توان سختی و زیان‌آوری این مشاغل را حذف کرد.

چگونگی پرداخت فوق‌العاده­ سختی کار برای کارکنان مشاغل سخت و زیان‌آور

مطابق با مواد 52 و 65 قانون کار، مزایایی برای مشاغل سخت و زیان‌آور پیش‌بینی شده است. در صورتی که کارگاه و محل کاری دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده باشد، فوق العاده­ سختی کار، با توجه به ماهیت شغل مذکور و یا محیط کاری و فعالیت وی پرداخت می­‌شود.

میزان مرخصی مشاغل سخت و زیان‌آور

با توجه به ماده­ 65 قانون کار، مرخصی سالانه برای کارکنانی که مشغول به کارهای سخت و زیان‌آور هستند، پنج هفته می‌­باشد. لازم به ذکر است استفاده از این مرخصی، تا حد امکان در دو نوبت و در آخر هر شش ماه کار، انجام می­‌شود.

تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور

اگر شخصی، به مدت چند سال در کارهای خطرناک و سخت مشغول به فعالیت باشد، در صورتی که شرایط بازنشستگی وی در قانون مربوط به تامین اجتماعی احراز گردد، حال چه دارای شرایط عادی باشد و چه سخت و زیان‌آور، با توجه به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید، امکان‌پذیر است.

مشاغل اداری در یک کارگاه

این که مشاغل اداری در یک کارگاه می‌­تواند جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود یا خیر، بستگی به این دارد که طبق تعریف کارهای سخت و زیان‌آور، در صورتی که آلاینده‌­های محیطی در محیط فعالیت آن‌ها بیشتر از حد مجاز باشد، و پس از بررسی­‌های لازم، می­‌تواند جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

هزینه‌­های پرداختی توسط کارفرما برای کارهای سخت و زیان‌آور

مطابق به ماده­ 14 آیین‌نامه اجرایی  و ماده­ 76 قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف می­‌باشد که پس از آن که شرایط بازنشستگی بیمه شده­ شاغل در کارگاهش، احراز شد، معادل با 4 درصد میزان مستمری بیمه شده متناسب با سنوات وی در مشاغل سخت و زیان‌آور که به وسیله­ صندوق تامین اجتماعی محاسبه شده و مطالبه می­‌شود، به صورت یک جا به سازمان مذکور پرداخت کند.

پرداخت فوق العاده­ سختی کار توسط کارفرما

مطابق با قانون مبلغی تحت عنوان سختی کار وجود ندارد. چنانچه طرح طبقه‌بندی مشاغل در محل کار به اجرا در آمده باشد، پرداخت فوق‌العاده سختی کار، می­‌توان اعمال کرد.

پرداخت حق بیمه­ بیشتر توسط کارفرمایان کارگاه­‌های مشاغل سخت و زیان‌آور

در مورد آن گروه از کارکنانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، پس از آن که شرایط بازنشستگی بیمه شده در کارگاه یک کارفرما، احراز شد، به میزان چهار درصد حق بیمه­ مربوط به سنوات اشتغال­ بایستی پرداخت شود.

وظیفه­ کارفرمایان صاحب مشاغل سخت و زیان‌آور

کارهای مذکور، بایستی مطابق با استانداردهای مشخص شده در قانون کار و حدود مجاز آن‌ها، و همچنین مطابق با آیین نامه­‌های مربوط که مصوب شورای عالی حفاظت می­‌باشد و دیگر قوانین مربوطه باشد.

نتیجه­ این اقدامات نیز به صورت کتبی می‌­بایست به کمیته­ مربوطه برای بررسی و تایید گزارش، ارسال شود.

وظایف کارفرمایان در مشاغل سخت و زیان‌آور

کارفرمایان مشاغل سخت و زیان‌آور مکلف به انجام وظایف زیر هستند:

  • گواهی لازم مبنی بر رعایت ایمنی و بهداشت و مطابق استاندارد بودن محیط کار را از وزارت خانه کار و امور اجتماعی و وزارشت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نمایند.
  • کارفرمایان مکلف هستند شاغلان در محیط کار را برای اطمینان از سلامتی و تشخیص به موقع بیماری، جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی را از سمت مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار بدهند. پس از آن، نتیجه را در پرونده‌­های مربوطه ضبط کرد. همچنین یک نسخه از مدارک مذکور را نیز به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند.
  • کارفرمایان می‌­بایست قبل از به کار گیری افراد در مشاغل سخت و زیان‌آور، معاینه­‌های پزشکی لازم را انجام دهند. اگر کارفرما در معاینه پزشکی تعلل بورزد و بیمه شده دچار حادثه بشود و یا آن که بیماری وی، بیشتر شود، کارفرما موظف است طبق نظر سازمان تامین اجتماعی، مقررات مربوط به این قانون را اجرا کرده و سپس هزینه‌­های مربوطه را بپردازد.
  • در صورتی که کمیته­ استانی تشخیص دهد که فعالیتی جز مشاغل سخت و زیان‌آور است، کارفرما می­‌بایست به حذف و یا کاهش عواملی که موجب سختی کار می­‌شود را تا حدود مجاز و همچنین تامین نمودن استانداردهای لازم مطابق با تایید مراجع مربوطه در مهلت مقرر، کاهش داده و اقدامات لازم را انجام نماید. در غیر این صورت موظف می‌­باشد هر گونه حادثه، عارضه و یا غرامتی که به موجب بیماری ایجاد می‌شود و همچنین از کار افتادگی فرد را بر عهده گیرد.
کدخبر: 813991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟