گرما جان بیش از 1000 نفر در پرتغال را گرفت / تداوم آتش سوزی جنگل ها در جنوب اروپا

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا و براساس گزارش رویترز، گراسا فریتاس رئیس سازمان بهداشت پرتغال سه‌شنبه شب گفت: این کشور یکی از مناطق کره زمین است که ممکن است بیشتر تحت تأثیر گرمای شدید قرار گیرد. ما باید برای دوره‌های گرمای شدید آمادگی بیشتری کسب کنیم.

هفته گذشته دمای هوا در پرتغال که تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد از ۴۰ درجه سانتیگراد گذشت. اگرچه این دما در چند روز گذشته کاهش یافته، اما فریتاس گفت که دمای هوا همچنان فراتر از سطح عادی خود در این دوره از سال است.

سازمان بهداشت پرتغال پیش از این اعلام کرده بود که در دوره ۷ تا ۱۳ جولای ۲۳۸ نفر در این کشور به دلیل افزایش گرما جان خود را از دست داده‌اند اما فریتاس روز سه شنبه اعلام کرد که شمار قربانیان گرما در پرتغال تا ۱۸ جولای به یک هزار و ۶۳ نفر رسیده است.

دمای بالا، خشکسالی مداوم و مدیریت ضعیف جنگل‌ها عامل چندین آتش سوزی جنگل ها در سراسر پرتغال اعلام شده است. آتش نشانان همچنین در حال مبارزه با آتش سوزی در سایر کشورهای جنوب اروپا از جمله اسپانیا هستند.

اعلام وضعیت قرمز گرما در انگلیس و فرانسه

در انگلیس و فرانسه به دلیل گرمای شدید هوا به عنوان تهدیدی علیه سلامت شهروندان، وضعیت قرمز اعلام شده است. این دومین موج گرما در اروپای غربی در کمتر از یک ماه گذشته است.

وضعیت اضطراری بدین معناست که شرایط آنقدر حاد است که «ممکن است افراد سالم و آسیب پذیر دچار بیماریشده و جان خود را از دست دهند» . اعلام هشدار قرمز همچنین این معنا را می‌دهد که اختلالات گسترده‌ای در خدمات بهداشتی، مدارس و حتی نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد خواهد شد.

گرمای شدید ۴۰ درجه پدیده‌ای است که بیشتر مردمان جنوب اروپا با آن آشنایی دارند. در غرب اروپا این پدیده آب‌وهوایی نادر بوده است اگرچه این مناطق نیز از پیامدهای ناگوار اقلیمی به دور نمانده‌اند.  یک سال پیش مردم در برخی نقاط که اکنون با موج گرما مواجه شده‌اند، شاهد باران‌های سیل‌آسا بودند.

موسسه هواشناسی هلند نیز از وضعیت هشدار زرد در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داد و اعلام کرد دمای هوا به موجب گرمای استوایی در جنوب این کشور ممکن است از ۳۸ درجه فراتر رود.

در مناطقی از غرب و مرکز ایتالیا، دمای هوا تا ۴۲ درجه سانتیگراد افزایش داشته و این کشور با بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده است. پدیده خشکسالی موجب رانش زمین در کوه‌های آلپ نیز شده است.

کدخبر: 805583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟