حفر تونل خط ۱۰ مترو از اوایل آبان ماه آغاز شود

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، محمود یوسفی، در مورد جزئیات خط ۱۰ مترو تهران که بنا به گفته شهردار تهران در هفته جاری قرار است عملیات اجرایی آن آغاز شود، گفت: خط ۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر با ۳۵ایستگاه طراحی شده است که از فلکه چهارم تهرانپارس آغاز و با طی کردن مسیر بزرگراه صدر، چمران و... نهایتا به وردآورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه این خط مترو یک مسیر شرقی-غربی است که شمال تهران را نیز در مسیر حرکت خود پوشش می‌دهد، افزود: این اولین خط مترو خواهد بود که محلات شمال تهران را که از عدم توسعه خطوط مترو رنج می برند، پوشش دهد که براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در فاز نخست  در نظر داریم در یک برنامه ۵ساله، خط را با ۱۰ ایستگاه به بهره برداری رسانده و مابقی ایستگاه‌ها  نیز به مرور وارد چرخه خدمت رسانی خواهد شد.

مجری خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه برآورد اعتبارات مورد نیاز مترو بر پایه سال مالی ۱۴۰۱، ۵۴هزار میلیارد تومان است، گفت: عمده تأمین مالی ساخت خط ۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود.

یوسفی با تاکید بر اینکه در ابتدا قرار بود که قرارگاه خاتم تنها بخشی از این خط مترو را بسازد اما بنا به تدبیر شهردار تهران و رایزنی صورت گرفته، مقرر شده که کل خط یعنی ۴۳کیلومتر توسط قرارگاه خاتم ساخته شود، افزود: شفت ورود دستگاه "تی.بی.ام" در محدود ایستگاه دریاچه حفر شده و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این خط مترو در دو فاز ساخته و به بهره برداری خواهد رسید که در فاز اول ۲۰.۵ کیلومتر از ایستگاه ورد آورد تا میدان کتاب با ۵ ایستگاه به نام‌های وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب خواهد بود.

وی تصریح کرد: فاز یک از ساخت و بهره برداری از خط ۱۰ مترو از میدان کتاب تا وردآورد به طول ۲۰.۵کیلومتر با۵ ایستگاه بهره برداری و ۱۲ایستگاه عبوری  خواهد بود که مدت اجرای ۴سال تخممین زده شده و فاز دوم از میدان کتاب تا تهرانپارس به طول ۲۲.۵کیلومتر با ۵ ایستگاه بهره برداری و ۱۳ایستگاه عبوری آن هم به مدت اجرای ۴سال ساخته خواهد شد؛ اما فرآینده فاز دوم از سال آینده آغاز می‌شود.

مجری خط ۱۰ متروی تهرانی با بیان اینکه در حال حاضر شفت ورود دستگاه TBM، حفر شده و به نظر می رسد بعد از مونتاژ دستگاه، کار حفر تونل خط ۱۰ مترو از اوایل آبان ماه آغاز شود، گفت: فاز دوم خط ۱۰ مترو نیز از میدان کتاب تا فلکه چهارم تهرانپارس خواهد بود که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته،  سال آینده فعالیت اجرایی آن نیز آغاز می‌شود.

کدخبر: 802177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟