آرامگاه ابن یمین فرومدی ثبت ملی شد

به گزارش رکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ، امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین الدین طغرائی مستوفی فرومدی مشهور و متخلص به ابن یمین از نامدارترین شاعران قطعه سرای زبان فارسی در اواخر قرن هفتم و هشتم هجری قمری است. 

آرامگاه ابن یمین در فرومد واقع در شهرستان میامی، در مسیر شاهرود به سبزوار قرار دارد. بنا بر اسناد موجود، آرامگاه این شاعر در دهه ۵۰ هجری‌شمسی با اهتمام انجمن آثار ملی و ظاهرا با طراحی محسن فروغی بنا شده است. این بنا که برخی آن را نماد کلاه سربداران و برخی به شکل گلی در حال شکفته شدن می‌دانند، تجربه‌ای ارزشمند از خلق ترکیبی معاصر از اشکال معماری ایرانی است. 

در جلسه شورای ملی ثبت آثار همچنین ۲۰ اثر از استان اصفهان، پنج اثر از استان کرمانشاه و ۱۰ اثر از استان آذربایجان غربی واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد. این آثار پس از سیر مراحل قانونی و تشریفات اداری با ابلاغ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در فهرست آثار ملی و فهارس ذی ربط ثبت می شود. 

از دیگر آثار شاخص ثبت شده در این جلسه می‌توان به عمارت باغ سراب شاهرود، مدرسه درب کوشک (مدرسه باقریه) اصفهان و خانه فیروزیان- آقا امینی‌ها اصفهان، عصارخانه کاشان، مسجد عتیق نایین، مسجد محله مصلی بافران و یخچال تاریخی بافران اصفهان اشاره کرد. 

همچنین از استان کرمانشاه قبرستان روستای باخله، دیوار گوری و مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای باوه یوان و سلیوی مرکزی واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد.

کدخبر: 797917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟