۹۵ درصد دانشجویان ما از نظر سلامت روان مشکلی ندارند

به گزارش رکنا، دکتر هاشم داداش‌پور در اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان که امروز در ساختمان مرکزی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برگزار شد با اشاره به کاهش آمار دانشجویان کشور گفت: در مقطعی ما چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم که امروزه این آمار به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو کاهش یافته است؛ در مجموع چهار درصد کل جمعیت کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه توجه به سلامت روانی و جسمی دانشجویان را امری مهم توصیف کرد و گفت: دانشجویان به مثابه یک شبکه‌ای از کل جمعیت می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند؛ بنابراین اگر قشر دانشجو از نظر جسمی و روانی سالم باشد این تأثیرگذاری قطعا به جامعه نیز کشیده خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحول‌گرایی، مردم‌محوری و عدالت‌خواهی را سه هدف مهم سازمان امور دانشجویان برشمرد و افزود: ما از همان ابتدای حضور در سازمان اهدافی را مشخص و دنبال می‌کنیم که این اهداف در مسیر زیست سالم دانشجویی تعریف شده است. بنابراین ما در تحول گرایی معتقدیم که باید درمانگرایی به سمت پیشگیری حرکت کند.

داداش‌پور با بیان اینکه ۹۵ درصد دانشجویان از نظر روانی سالم هستند و مشکلی ندارند، گفت:‌ ما باید دانشجویان را به سمت مشاوره سلامت روان سوق بدهیم و نوع نگاه‌مان را نیز به این سمت تغییر دهیم چرا که در حال حاضر نوع نگاه برای مراجعه به حوزه سلامت روان از نقطه آسیب هست و دانشجویان تصور می‌کنند حتما باید بیمار باشند تا به مشاوره مراجعه کنند در صورتی که افراد سالم برای پیشگیری حتما باید این مراجعات را جدی بگیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص مردمی کردن مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نیز گفت: مردمی کردن به این معنی نیست که فقط مراکز سلامت نقش تأمین و پیشگیری از آسیب‌ها را ایفا کنند، بلکه همیاران سلامت به عنوان نقش واسط بین حوزه سلامت و دانشجویان نیز می‌توانند در این عرصه کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره و سلامت نباید در یکسری دانشگاه‌های بزرگ کشور متمرکز شوند، گفت: در راستای عادلانه کردن خدمات تأکید داریم که همه دانشجویان کشور باید به صورت عادلانه به خدمات دانشجویی دست یابند و این گونه نباشد که صرفا دانشگاه‌های بزرگ خدمات با کیفیت دانشجویی ارائه بدهند. به همین دلیل جشنواره سلامت دانشجویی نیز در راستای این اهداف سازمان شکل گرفته است و کمک می‌کند ایده‌های جدیدی نیز در این عرصه طراحی و برای دانشجویان ارائه بدهیم.

کدخبر: 784031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟