امتحانات دانش آموزان از فردا آغاز می شود + جدول امتحان نهایی پایه دوازدهم

به گزارش رکنا، در شیوه نامه ارسالی از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ، نحوه طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش آموزان در نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ابتدای خرداد ماه اعلام شده است. بر این اساس ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم در مقاطع تحصیلی مختلف به شیوه حضوری برگزار می‌شود. 

 ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

۱- در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول - دوم - سوم)، در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمون‌های کتبی برگزار می شود.

این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمامی فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق برعهده معلم مربوطه است.

۲- در  پایه ششم، براساس مصوبه جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی -توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه‌ای برای کلیه دروس (با سوالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) در مدرسه برگزار می‌شود.

۳- بازه زمانی برگزاری آزمون‌های کتبی در تمامی پایه ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنج شنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم گیری در خصوص بازه زمانی آزمون‌ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته است: امتحانات کتبی مقطع ابتدایی از اول تا دوازدهم خرداد برگزار می شود؛ البته همچنان رویکرد ارزشیابی این مقطع «کیفی و توصیفی» است. برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست. بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمون‌ها، نمره‌ای به دانش آموزان بدهند و رویکرد ارزشیابی به همان روش قبل و توصیفی خواهد بود و به‌هیچ‌وجه از سیستم نمره‌گذاری استفاده نکنند.

نحوه برگزاری امتحانات دبیرستانی‌ها 

در دوره اول و دوم متوسطه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد براساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوب برگزار خواهد شد.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیر نهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می‌شود.

همچنین آموزش کلیه دروس اعم از عمومی، خوشه شایستگی‌های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دوره‌ها از جمله روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و... و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می شود. اجرای دروس کارآموزی / کارورزی به صورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است.

اما امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد.

امتحان نهایی 1401

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود:

 - با توجه به استمرار آموزش حضوری  دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین نامه‌های آموزشی و ارزشیابی انجام می شود.

 - سؤالات امتحانات نهایی  پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی سراسر کشور ارسال می شود.

- از اولیای دانش‌آموزان انتظار می‌رود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقی‌مانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش آموزان هم لازم است با برنامه ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

- دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان می‌دهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز انجام شده و آن ها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت می‌کنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.

- بارم‌بندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir  قابل‌مشاهده است.

کدخبر: 782622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟