رانت باید از گردشگری حذف و از بخش خصوصی طلب کمک شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اردیبهشت سال گذشته بود که حرمت‌الله رفیعی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، گفت که بساط رانت در گردشگری به ویژه گردشگری سلامت را جمع کنید. او همچنین گفت که گردشگری متعلق به بخش خصوصی است، بخش های دولتی به جای این که راه را برای آن‌ ها هموار کنند، سنگلاخ کرده اند. فراموش نکنید که دولتی ها می روند و بخش خصوصی می ماند. 

در این راستا و پس از گذشت یک سال، رکنا از رئیس فراکسیون گردشگری پرسید که راه برچیدن رانت در حوزه گردشگری چیست؟

شفافیت؛ راه مقابله با رانت

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی ، در گفت و گو با رکنا در خصوص رانت در گردشگری سخن گفت. او با اشاره به اینکه رانت در هر حوزه‌ای قابل مشاهد است، گفت: به فراخور تمتع و بهره‌وری رانت از موضوعات اقتصادی و سیاسی، دارای شدت و ضعف است. به طور کلی ساده‌ترین راه مقابله با فساد و رانت در هر حوزه‌ای، شفافیت است. برون سپاری امورات به بخش خصوصی و کم کردن اختیارات خدماتی و افزایش اختیارات نظارتی و سیاست‌گذاری دولت، عاملی است که که می‌تواند تاثیر فراوانی در این موضوع داشته باشد.

وی افزود: صنعت گردشگری تنها صنعت مردم پایه در جهان است که اساس آن «نفوس» است. شایسته است این صنعت نیز توسط خود مردم اداره شود و دولت تنها سیاست‌گذار و مشوق برای این صنعت باشد. در صورتی که بخش خصوصی در صنعت گردشگری، قوت بگیرد، رانت نیز از این صنعت رخت بر خواهد بست.

نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی می‌تواند با ابزارهای قانونی؛ یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین، به رفع رانت در گردشگری کمک کند، افزود: با توجه به این که گردشگری، صنعتی فرابخشی است و با وزارت خانه های متعددی ارتباط دارد، هر قانونی که از بعد مقطوع کردن رانت و هر نظارتی در این حوزه انجام پذیرد، به صورت مستقیم با صنعت گردشگری ارتباط خواهد داشت. همچنین در این راستا طرح هایی داریم تا پس از بررسی در کمیسیون های مرتبط، در صحن علنی مطرح و به قانون تبدیل شود.

کدخبر: 782202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟