پیرهادی:  همراهی مردم با تصمیم حذف ارز ترجیحی مانور  رسانه ای و تحرکات سیاسی ضد نظام را عقیم کرد/ هدف قطع مسیر رانت خواری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رکنا در خصوص گرانی های اخیر گفت: واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشور به دلیل برخی مشکلات بین المللی،‌ تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای کشور و برخی نا کارآمدی های مدیریتی، شرایط مطلوبی نیست و نیازمند توجه و چاره اندیشی جدی است.

برای جلوگیری از تضییع حق مردم ارز ترجیحی حذف شد

او با اشاره به اینکه یکی از این ضروریات در این مسیر، هدفمندی یارانه ها و قطع مسیر رانت خواری  و تضییع حق مردم است گفت: در این راستا بود که تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفته شد. این تصمیمی دشوار بود که البته با همراهی  ستودنی قاطبه مردم  رو به رو شد و بار دیگر عیان کرد، مردم ایران نجیب هستند که در بزنگاه های حساس و اثر گذار سیاسی – اقتصادی همواره با سیاست های کلان نظام همراهی کرده اند و به نوعی مانور پر حجم رسانه ای و تحرکات سیاسی ضد نظام را که از بیرون مرزها خط‌دهی می شود را عقیم کردند.

نماینده مجلس تهران با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی گام بزرگی است تا برخی کالاهای اساسی در مرحله اجرا دارای کاستی ها و ضعف هایی است که باید مرحله به مرحله شناسایی و رفع شود، گفت: کاستی هایی وجود دارد که باعث بروز نگرانی ها در میان طیفی از مردم خواهد شد، از همین رو این مهم، نظارت دقیق و ورود به موقع مسئولان ذیربط را می طلبد. در این میان، کنترل بازار و ممانعت از افزایش قیمت دیگر کالاها مهمترین گامی است که دولت باید به آن توجه کند.

پرداخت یارانه نارضایتی های اجتماعی را کاهش می دهد

وی افزود: پرداخت یارانه به 9 دهک جامعه و تفاوت در میزان پرداخت ها به این دهک ها نشان دهنده تلاش دولت و مجلس برای برقراری عدالت در نظام پرداخت یارانه هاست. همین تفاوت پرداختی ها و توجه به قشر کم در آمد سبب خواهد شد تا حدود زیادی نارضایتی های اجتماعی فروکش کند؛ چرا که با پرداخت عادلانه یارانه ها قشری که تا دیروز در نا بسامانی بازار و افزایش روز به روز قیمت ها فشار بیشتری را تحمل می کرد هم اکنون فشار کمتری را متحمل خواهد شد و با دریافت یارانه بیشتر هزینه های را بیشتر از قبل می تواند مدیریت کند.

محسن پیرهادی گفت: هدف دولت و مجلس از حذف ارز ترجیحی قطع مسیر رانت خواری و دادن یارانه به طیف کم درآمد بود به همین دلیل  نمایندگان و دولتمردان  با کمک رسانه ها باید ابعاد مختلف اجرای این طرح که هدف اساسی اش  برقراری عدالت در توزیع یارانه ها و از بین بردن و ریشه کن کردن بستر رانت خواری است را برای مردم شرح دهند و مردم را در جریان جزییات و اهداف این گام  مهم اقتصادی قرار کرد. مجلس و دولت در این آزمون مردمی باهم سنجیده می شوند؛ بنابراین در این عرصه همراهی و همدلی دو قوه برای گذر از این شرایط دشوار بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به اینکه برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی  در کشور و رفع تبعیض از قشر کم در آمد از جمله وعده های اساسی دولت و مجلس است گفت: عمده سیاستگذاری ها و تلاش های دو قوه، ریل گذاری درست و اثر گذار در این مسیر است تا با بستر سازی مناسب از رشد و بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: هم اکنون کشور بیش از هر زمان دیگری به همدلی، اتحاد و هم افزایی میان مردم و مسئولان نیازمند است اتحادی که منجر به بسیج عمومی میان مردم و مسئولان شود و گره از موانع و سنگ اندازی های داخلی و خارجی باز کند.

کدخبر: 780385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟